ACEA és CLEPA: túl szigorú az EU 2035-ös klímacél


Az európai autógyártók és autóipari beszállítók szövetségeinek vezetői nyílt levelükben kijelentették, hogy az EU szén-dioxid-kibocsátásának csökkentésére vonatkozó célkitűzései, beleértve a személygépkocsik esetében a 2035-re kitűzött zéró emissziós célt, már nem megvalósíthatók.

Az Európai Autógyártó Szövetsége, az ACEA, valamint az Európai Autóipari Beszállítók Szövetsége, a CLEPA közösen fogalmazott meg nyílt levelet az Európai Unió vezetőinek a szeptember 12-én esedékes Stratégiai Párbeszédre időzítve. A levél szerint az EU korábban kitűzött klímavédelmi céljai – így a fosszilis üzemanyagok 2035-ig történő kivezetése az új autók esetében – tarthatatlanok, azokat felül kell vizsgálni. Ugyanakkor az EU 2050-re vonatkozó karbonsemlegességi céljai mellett az ACEA és a CLEPA vezetője, azaz Ola Källenius (egyben a Mercedes-Benz vezérigazgatója) és Matthias Zink (egyben a Schaeffler vezérigazgatója) elkötelezett.

A levél szerint az EU gyártói mostanra szinte teljes mértékben az ázsiai akkumulátorgyártóktól függenek, valamint az egyenetlen töltési infrastruktúra, a magasabb gyártási költségek és az amerikai vámok is kihívásokat okoznak az elektromos átállás terén. Az ACEA és a CLEPA tagjai úgy vélik, az EU-nak fel kell vizsgálnia az új járművekre vonatkozó károsanyag-kibocsátási célkitűzéseket.

„A személygépkocsikra és kisteherautókra vonatkozó 2030-as és 2035-ös szigorú szén-dioxid-célértékek elérése a mai világban egyszerűen már nem megvalósítható” – írták, hozzátéve, hogy a jogi előírások és büntetések nem fogják ösztönözni az átmenetet.

Technológiai nyitottságra van szükség

 

A levélírók lényegében a technológiai sokszínűség mellett foglaltak állást:

„Az elektromos járművek vezetik az átállást, de helyet kell hagyni a plug-in hibrideknek, a hatótávolság-növelőknek, a nagy hatékonyságú belső égésű motorral hajtott járműveknek, a hidrogénnek és a szintetikus üzemanyagoknak is” – áll a levélben. A nehéz tehergépkocsik és buszok szén-dioxid-kibocsátására vonatkozó szabályozást is felül kell vizsgálni a levél szerint.

Mint ismert, márciusban a Bizottság beleegyezett, hogy többletidőt ad az autógyártóknak a 2025-re eredetileg kitűzött szén-dioxid-kibocsátáscsökkentési célok elérésére. Ursula von der Leyen szeptember 12-én tart újabb Stratégiai Párbeszédet az európai járműipar vezetőivel.