A gépjármű szén-dioxid-kibocsátás 37,5% -os csökkentésében állapodott meg az EU

Az uniós tagállamok és az Európai Parlament megbízott tárgyalói december 17-én este megállapodtak, hogy 2025-től átlagosan (a 2021-es kibocsátáshoz képest) 15,0 százalékkal, és 2030-tól 37,5 százalékkal kevesebb szén-dioxidot kibocsátó új járművek kerülhetnek forgalomba az Európai Unióban. Az iparág sajnálatát fejezi ki amiatt, hogy ezeket a 2030-as célokat kizárólag politikai indítékok vezérlik, anélkül, hogy figyelembe vennék a technológiai és a társadalmi-gazdasági tényezőket. Az Európai Gépjárműgyártók Szövetsége (ACEA) súlyos aggodalmát fejezi ki a nagy kihívást jelentő szén-dioxid célkitűzésekkel kapcsolatban, amelyeket az autógyártóknak 2030-ra kell teljesíteniük. A 37,5 százalékos szén-dioxid kibocsátás csökkentés az autók, és a kisteherautók vonatkozásában a 31 százalékos  csökkentés elfogadhatónak tűnhet, holott teljesen irreális ahhoz képest, ahol jelenleg az iparág tart.

Az ACEA tagjai természetesen elkötelezettek a járművek szén-dioxid kibocsátásának további csökkentése mellett, de ezek a célok túlzott igényeket támasztanak az európai autóipar felé – nyilatkozta Erika Jonnaert, az ACEA főtitkára. A kitűzött határértékeket a megvalósíthatónál sokkal több elektromos és más alternatív hajtású autó piacra juttatásával lehetne csak teljesíteni a jelenlegi körülmények között. Ezen portfóliókba az összes ACEA tagvállalat folyamatosan befektet, ugyanakkor a megfizethetőség kérdése, és az üzemanyagtöltő infrastruktúra kialakulatlansága akadályozza az EU által ideálisnak tartott megvalósítást.

Az ACEA közleményében felszólítja a tagállamokat és az Európai Bizottságot, hogy a döntés negatív hatásainak tompítása érdekében a politikai döntéshozók késedelem nélkül cselekedjenek a foglalkoztatási és átképzési igények társadalmilag elfogadható kezeléséért.

A rendkívül ambiciózus szén-dioxid-kibocsátási célok földrengésszerű hatást gyakorolnak a teljes autóipari foglalkoztatásra, ami jelenleg 13,3 millió alkalmazottat jelent szerte Európában. Ezen strukturális változások negatív hatásainak mérséklése érdekében a politikai döntéshozóknak gyors cselekvésre kell törekedniük konkrét tervek bemutatásával – figyelmeztet a nemzetközi szervezet.

A szén-dioxid-kibocsátásról született megállapodás még az Európai Bizottság jóváhagyására vár és az Európai Parlament elé kerül szavazásra.

Kapcsolódó híreink:
Konzultációs határidők a Európai Unió Emisszió-kereskedelmi Rendszeréről

Kutatási háttéranyagok a CO2 kibocsátás körüli EU-s vitában – az ACEA sajtóközleményeiből válogattunk

Az Európai Gépjárműgyártók Szövetségének júliusi hírei