Hazánk versenyképességét is javítaná a MAGE Versenyképességi Fóruma

2023 tavaszán alapította meg a Versenyképességi Fórumot a MAGE több tagvállalata. Az alapítócégek képviselői megfogalmazták a legfontosabb témaköröket, ahol javíthatják a magyar feldolgozóipar hatékonyságát. A Fórumot vezető Dr. Keszte Róbert, a Continental Automotive Hungary Kft. ügyvezető igazgatója árult el néhány részletet a kezdeményezésről.

A Versenyképességi Fórum több témakörrel indult el megalapításkor: költséghatékonyság, kiszámíthatóság és rugalmasság, innovációs képesség, infrastruktúra. Ezek közül melyek lehetnek elsősorban egyesületi együttműködéssel befolyásolható területek? Mely területekre fókuszálnak elsősorban a Fórum működése során?

Tagvállalataink mindegyike önmagában is naponta harcol azért, hogy a saját piacain tudja növelni részesedését és nyereségességét, ezzel garantálva a hosszú távú üzleti fenntarthatóságukat. Vannak olyan témák, ahol összefogással, jó gyakorlatok megosztásával, közös gondolkodással gyorsabban tudunk előre haladni. Ezért jött létre ez a szakmai fórumunk, melynek második ülésén meghatároztuk a prioritásokat, amikkel az első két évben foglalkozni szeretnénk. Fogalmazhatunk úgy, hogy ez egy erősorrend, a prioritásuk alapján állítottuk össze a témakörök listáját.

Az első a digitalizáció és ipari automatizáció, a második a munkaerő hatékonysága – vagyis az egy munkaórára jutó hozzáadott érték -, a harmadik pedig az energiaköltség, és az energia elérhetősége. Ezeken túl a munkaerő költsége, a törvényi szabályozások témaköre és erre az évre utolsó témaként a folyamat-innováció kérdésköre került fel listánkra. A fenti hat témakörrel szeretnénk foglalkozni, ezek mindegyikét tudjuk iparági együttműködéssel befolyásolni, de természetesen különböző módon tudunk az egyes területekre hatni. A digitalizációnál és az ipari automatizációnál tapasztalatot cserélünk és megosztjuk egymással a jó gyakorlatainkat. Itt főleg a beruházások megtérülési idejének pontos előrejelzése és csökkentése lesz a cél, illetve olyan stratégiák egyeztetése, amelyekkel cégeink tulajdonosait meg tudjuk győzni a szükséges beruházások engedélyezéséről.

Dr. Keszte Róbert, a Continental Automotive Hungary Kft. ügyvezető igazgatója, a Versenyképességi Szakmai Fórum vezetője

A második téma, a munkaerő hatékonysága az egész ország versenyképessége szempontjából a legfontosabb kérdések között van. Itt a hatékonyságnövelő módszerek egymás közötti megosztásában gondolkozunk. Ez egy nagyon összetett terület, az ergonómiától kezdve a folyamattervezésen át a gyártási fegyelemig rengeteg kérdést érint. Ezt a témát viszonylag hosszan fogjuk napirenden tartani.

Az energia elérhetősége témakörében az energiaválság kihívásaira szeretnénk reagálni. Külön nehézség, hogy az Európán kívüli régiókban lényegében mindenhol töredéke az energiaár az európainak, Európán belül pedig Magyarországon kiemelkedően drága. Ez egy komoly versenyképességi hátrány. Több irányba tudunk együttműködni ezen a téren, elsősorban lobbierőnket kihasználva szeretnénk elérni az energiaárak mérséklését.

Hogyan működik a Fórum? Személyes találkozókat, online meetingeket tartanak?

Eddig két rendezvényünk volt, az egyik a Continental budapesti gyárában, a másik a PwC budapesti székhelyén. A harmadik találkozó szeptemberben esedékes, terveink szerint az NI debreceni telephelyén tartjuk. Mindenképpen személyes találkozókat szeretnénk tartani, mert a vitát, a kreatív eszmecserét igénylő témáknál vagy teljesen személyesen, vagy teljesen online lehet találkozni, a hibrid formátum kevésbé hatékony. Célunk a személyes meetingek tartása, és közben az adott tagvállalat telephelyének, folyamatainak megtekintése. A tervek szerint negyedéves gyakorisággal tartunk üléseket, ennyi időközönként véleményem szerint mindenkinek kell időt találnia arra, hogy találkozzon a partnereivel és a versenyképességi kérdéseket átgondolja.

Hány tagja van jelenleg a Fórumnak? A Szakmai Fórumon belül tervezik munkacsoportok létrehozását az egyes területekre?

Tizenöt tagunk van, az alapítás óta még nem bővültünk, de természetesen nyitottak vagyunk és várjuk az új belépőket. A Fórumon belül munkacsoportokat nem állítunk fel külön, ehhez még kicsi a létszámunk, másrészt nem is szeretnénk, hogy elvesszen az a varázsa a kezdeményezésnek, hogy mindenki tud mindenről.

Azt szeretnénk, ha azok a MAGE-tagvállalatok jelentkeznének a Fórumba, akiknek a fennmaradása a saját gyártási tevékenységük versenyképességétől függ. Ők azok, akik igazán érdekeltek az említett témakörök előrelendítésében. Természetesen tanácsadókat és kutatás-fejlesztéssel foglalkozó vállalatokat is szívesen látunk, de a termelésben részt vevő vállalatok tudnak a legtöbbet profitálni a Fórum működéséből.

Egy vállalatot egy ember képvisel?

Igen, jellemzően az ügyvezető vagy a mérnökségi vezető képviseli a termelővállalatokat. A tanácsadással foglalkozó tagjainkat az adott cég iparági szakértője reprezentálja.

Az iparág mindenképpen pozitív irányban befolyásolja az ország versenyképességi helyzetét szervezettségét, innovációs képességeit, munkaerő színvonalát tekintve. Miért fontos kiemelten foglalkozni mégis ezzel a területtel?

A magyar ipar, és azon belül a járműipar az elmúlt harminc évben azért tudott ilyen mértékben növekedni, mert jelentős költségelőnnyel bírt a nyugat-európai iparral szemben. Azóta az Ipar 4.0 által a nyugati országok is rengeteget fejlődtek a költséghatékonyság tekintetében, másrészt a mi termelési költségeink megsokszorozódtak, különösen az elmúlt két-három évben. Gyakorlatilag eljutottunk oda, hogy Magyarország már számos tevékenységben nem versenyképes regionális és nyugati versenytársaival szemben sem.

Röviden összefoglalva a Versenyképességi Fórum célja, hogy legyen a magyar feldolgozóiparnak (azon belül az autóiparnak) egy olyan jövőképe, ami több lábon áll: az egyik lába a költséghatékonyság, a másik az innováció.