Megérezte a chiphiányt, de remekel a Magyar Suzuki

Magyar Suzuki Hibrid Vitara és S- Cross

A 2021. évet Bonnár-Csonka Zsuzsanna vállalati kommunikációs vezető értékelte az autopro.hu-nak.

– Mi volt a legjelentősebb esemény vagy mérföldkő a Magyar Suzuki életében a 2021-es esztendőben?

– Társaságunk az idén ünnepelte alapításának 30. évfordulóját, amely lehetőséget adott munkatársainknak a visszatekintésre és a sikerek megünneplésére. 50 év kihagyás után, 1991 tavaszán éledt újjá a személygépjármű-gyártás Magyarországon. Több mint 3,6 millió Suzuki készült Esztergomban a vállalat három évtizeddel ezelőtti megalakulása óta. Büszkék vagyunk az eredményeinkre, hiszen a Magyar Suzuki harminc éve a hazai autóipar egyik meghatározó szereplője és a magyar gazdaság egyik alappillére. A Suzuki Csoport egyetlen európai gyáregységeként pedig kiemelkedő fontosságú a Suzuki nemzetközi hálózatában.

2019. decemberében megkezdtük a Vitara és az SX4 S-Cross modellek hibrid változatainak sorozatgyártását az EU piacai számára Esztergomban, tavaly a gyártás 65 százaléka már hibrid technológiával készült. Ennek következő lépcsőjeként, az idén fontos állomásként november 25-én világszerte bemutatkozott az új S-Cross modell, amelyet Esztergomban gyártunk, értékesítése pedig már ez év végén megkezdődik Európában, Latin-Amerikában, Óceánia és Ázsia térségében is. Az új modellben a Suzuki ötvözte a merész szabadidő (SUV) stílust a kényelemmel, amely erőteljes, ugyanakkor környezettudatos vezetési élményt, fejlett biztonsági funkciókat és csatlakoztatott szolgáltatásokat kínál. Az új modell bemutatója kapcsán jelentette be anyacégünk, a Suzuki Motor Corporation, hogy az európai zöld törekvésekkel összhangban 2022-ben tovább bővül a cégcsoport hibrid kínálata. Jelenleg lágy hibrid meghajtású személyautók készülnek Esztergomban, jövő évtől viszont bővül a hibrid meghajtású kínálat. Az új hibrid rendszer jövőre lesz elérhető Európában, először a Vitaraban, később, az év második felében pedig az S-Cross-ban.

– A Magyar Suzuki Zrt.-t május óta új vezérigazgató, Atsumi Masato irányítja. Ez mennyire hatott az esztergomi Suzuki mindennapjaira? Hozott változást a meghatározott célokban, a vállalat működésében az új vezető?

– Atsumi Masatonak lassan tíz éve van kapcsolata Európával, így nem kellett nulláról kezdenie a beilleszkedést. Az alapvető célokban nem hozott változást, hiszen egyetért a Magyar Suzuki hitvallásával, hogy a Suzuki legfontosabb értéke az, hogy szabad mozgást, mobilitást biztosít vásárlóinak elérhető áron: ezért termékeinknek megbízhatónak, strapabírónak, és összehasonlíthatatlanul kompaktnak valamint környezetbarátnak kell lenniük.

– Milyen beruházásokat hajtottak végre idén a vállalatnál?

– A Magyar Suzuki 38.113.000 euró értékű befektetést tett 2020-ban, 60.546.000 eurót 2019-ben. A 2021-es év beruházásainak konkrét összege a 2021-es pénzügyi év zárása után, jövő tavasszal kerül nyilvánosságra.

Végéhez közelít az az ötéves K+F+I projektünk, amely a Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Közhasznú Nonprofit Kft.-vel, a PEMÜ Műanyagipari Zrt.-vel, valamint a Pázmány Péter Katolikus Egyetemmel konzorciumi együttműködésben valósítunk meg. Ennek keretében vállalatunk továbbfejlesztette gyártási és logisztikai rendszerét, és minden eddiginél korszerűbb, a környezetvédelmi előírásoknak megfelelő prototípust fejlesztett a projekt keretében létrejött innovatív beszállítói hálózat közreműködésével. Mindez az Európai Unió által támogatott GINOP-2.2.1-15-2016-00015 kódszámú pályázati projekt megvalósításával, a Széchenyi 2020 program keretében, 2 milliárd 584 millió Ft vissza nem térítendő támogatás felhasználásával valósult meg.

A prototípusok előállítása mellett több száz egyedi fejlesztésű alkatrész gyártására és tesztelésére is koncentráltunk a projekt során. Korszerű, versenyképes prototípust állítottunk elő, amelynek súlya kicsi, fogyasztása és környezetterhelése csekély, karbantartási és javítási igénye minimális, széleskörű kényelmi és egyéb szolgáltatásokat nyújt, a benne felhasznált anyagok 95 százaléka pedig újrahasznosítható. A program emellett kiterjedt a termelésben alkalmazott több száz hegesztőrobotra: ezeket hálózatba kapcsoltuk, így optimalizálható a hegesztési pontsorrend. A kutatómunkának köszönhetően bevezethettük a lézerhegesztési technológiát, illetve fejlesztettük az alkatrészgyártásában alkalmazott költségtakarékos polimerek összetételét. A belső anyagellátási folyamatok digitalizációjával lehetővé vált a gyáron belüli logisztikai folyamatok javítása is. A GINOP-projekt részeként a Magyar Suzuki benyújtotta egyik mérnökének fejlesztését is mintaoltalmi bejelentésként a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalához. Ez a Magyar Suzuki első önálló szabadalma.

– Mint idén nyáron megtudtuk, még a koronavírus-járvánnyal terhelt 2020-as évben sem zárt negatív mérleggel a Magyar Suzuki. Idén ehhez képest jobb, vagy rosszabb évet zárnak? Mekkora hatással van a chiphiány a vállalat életére?

– A válsághelyzetben hozott döntéseink mozgatója elsősorban a kollégák egészségének és stabil jövedelmének biztosítása és fenntartása volt. A COVID-helyzetben is meg tudtuk tartani a saját állományunkat és a bérek kifizetése is végig folyamatos volt a Magyar Suzukinál. Vállalatunknál jelenleg egy műszakban folyik a termelés a chiphiány miatt. A nemzetközi helyzet következtében növekedtek a gyártási költségeink, ezek hatásait kénytelenek vagyunk részben beépíteni az árainkba. Habár a vevői igények továbbra is magasak a modelljeinkre, értékesítési terveinket kénytelenek vagyunk folyamatosan felülvizsgálni és hozzáigazítani a legyártható darabszámokhoz. A nemzetközi chiphiány okozta kiesés miatt az eredetileg tervezett 143 ezer járműhöz képest várhatóan körülbelül 25 százalékkal kevesebb autót gyártunk év végig Esztergomban. A 2021-es pénzügyi évünk további eredményei 2022 tavaszán lesznek nyilvánosak.

Ugyanakkor az eredményeinkhez jelentősen hozzájárulnak a belföldi sikerek: a Suzuki továbbra is hatalmas előnnyel, 16.483 regisztrált autóval (7896 Vitara, 5767 SX4 S-Cross, a többi Across, Ignis, Swace, Swift modellek közül kerülnek ki) és 14,56 százalékos piaci részesedéssel 11 hónapja vezeti a hazai új személygépjármű-értékesítést. Mindkét esztergomi gyártású modellünk első a saját szegmensében. Az év zárását illetően is pozitívak vagyunk, és reméljük, hogy az egymást követő hatodik évben is megőrizzük éves szinten piacvezető pozíciónkat.

– Mennyiben befolyásolja a koronavírus-járvány kapcsán kialakult válság a digitalizációs, robotikai fejlesztéseket a vállalatnál?

– Egyre több kollaboratív robotot használunk az esztergomi üzemünkben, amelyek lehetővé teszik a gép és ember gördülékeny együttműködését, közös munkavégzését. Az új generációs robotok sokkal nagyobb precizitást igénylő munkákra alkalmasak és jóval biztonságosabban lehet őket alkalmazni – például érintésre megállnak, ami balesetmegelőzési szempontból is hatalmas technikai előrelépés. Vállalatunk számára fontos, hogy alkalmazzuk a minél újabb, jobb technológiákat és robotizáljuk, amit lehet a magas márkaminőség biztosítása érdekében. Emellett azonban nem szabad elfelejtenünk, hogy sok emberi tevékenység nem helyettesíthető gépekkel és robotokkal, kézi munkaerőre mindig is szükség lesz az autógyártásban.

– Idén már második éve vett részt a Magyar Suzuki az UNICEF Magyarország kampányában. Tervezik folytatni, esetleg bővíteni az együttműködést?

– Elégedettek vagyunk az együttműködéssel, hiszen egy fontos társadalmi problémára hívtuk fel az idén is a figyelmet. A járvány hatására ugyanis a karantén időszakban akár 50 százalékkal is megemelkedhetett az az idő, amit a gyermekek a neten töltöttek, valamint 70 százalékkal is nőhetett az online bántalmazási esetek száma Magyarországon. Az online világ pedig olyan, mint a közlekedés. Az utakon KRESZ táblák hívják fel a figyelmet a veszélyekre és a szabályokra, de a digitális térben is megtalálhatók a hasonló jelzések, fontos, hogy felismerjük ezeket. Ebben nyújt segítséget az UNICEF Magyarország Együtt a sértő hangok ellen kampánya, ezen belül is a Kiber KRESZ. A Magyar Suzuki Zrt. immár második éve állt a kezdeményezés mellé, mely idén egy háromrészes webinar sorozattal, TikTok kampánnyal, online kurzussal, valamint egy gyermekek számára kifejlesztett HelpApp-pal segít a megelőzésben és az esetek kezelésében.

A Magyar Suzukinál a társadalmi felelősségvállalási célkitűzéseinket továbbra is a környezet-társadalom-gazdaság hármas pillére mentén szeretnénk folytatni, kiemelt figyelmet fordítva a helyi oktatási, kulturális és sportélet támogatására. Jelenleg még folyamatban van a jövő évi üzleti tervezés.

– Mit várnak a következő évtől? Várható a chip- és egyéb alkatrészhiány enyhülése?

– Folyamatosan figyeljük és elemezzük a piaci helyzetet, de azt látjuk, minden rendkívül gyorsan változik, ehhez pedig nekünk is rugalmasan kell alkalmazkodnunk. A globális félvezetőhiány úgy tűnik, még jövőre is velünk marad. Elektronikaialkatrész-beszállítóinkkal folyamatos a kapcsolatunk, közösen továbbra is azon dolgozunk, hogy gyártásunk ellátása folyamatos legyen.

– Milyen fejlesztéseket, beruházásokat terveznek a következő évre?

– A Suzuki elkötelezett a zöldebb jövő mellett. Cégcsoportunk 2050-re karbonsemleges üzemekkel és termékportfólióval szeretne működni mindenhol a világon, igaz ez a Magyar Suzukira is. Célunk, hogy aktívan bekapcsolódjunk anyavállalatunk minél több nemzetközi projektjének megvalósításába, illetve itthon a saját mérnöki állomány igénybevételével tervezzük modernizálni a gyártástechnológiákat is a karbonsemlegesség irányába tett lépésekkel.

Pörge Béla, Autopro