Digitalizációs projekttel halad az Ipar 4.0-ba a PEMÜ

PEMŰ Műanyagipari Zrt.

Balogh István, a PEMÜ projektmenedzsere beszélt az autopro.hu-nak adott interjúban a vállalat Ipar 4.0-ás törekvéseiről, a cég forgalmáról, valamint arról, mennyire viselte meg a járvány és az alapanyaghiány a PEMÜ-t és mikorra várja a helyzet javulását.

– Egy igen mozgalmas, turbulens időszakban vagyunk. Hogyan érinti a koronavírus-járvány és az alapanyaghiány a PEMÜ-t, Magyarország egyik legrégebbi műanyagipari vállalatát?

– Mindegyik hatását megéreztük, kezdeném a járvánnyal: bár a PEMÜ alaposan felkészült a dolgozók egészségének védelmére, a partnereken keresztül a termelésben megjelent a vírus hatása a cégen belül. Az árbevételünk és a termelékenységünk 2020 évben elmaradt az eredeti tervektől.

A nyersanyaghiány érintette a mi cégünket is, voltak olyan alapanyagaink, amelyek beszerzésénél érezhető volt a kereslet dominanciája a kínálattal szemben, azonban a magasabb készletszintekkel és a stratégiai együttműködéssel a beszállítóinkkal kezelni tudtuk ezeket a helyzeteket, így minden vevőnket határidőben ki tudtunk szolgálni. Ennek ellenére érzékeltük több partnerünk esetében is, hogy messze bizonytalanabbá és nehezen tervezhetőbbé vált a működésük.

A 2022 évre vonatkozó várakozásainkban továbbra is számoltunk a koronavírus jelentette kockázatokkal, amelyek miatt nagy gazdasági fellendülést nem vártunk. Bízunk benne, hogy a helyzet nem fog romlani, de egyelőre nem számolunk azzal, hogy visszaáll a járvány előtti állapot.

– A PEMÜ forgalmának mekkora részét teszik ki a járműipari vállalatok?

– A PEMÜ termékportfóliója és technológiája is diverzifikált, ezért az egyes iparágakban és technológiákban bekövetkező változások, illetve negatív hatások könnyebben korrigálhatók. Az autóipar meghatározó jelentőségű az iparági megoszlásban, de a bútoripar, a háztartási gépipar, sport és szabadidő, illetve az egészségiparral is jelentős piaci kapcsolatok működnek.

A technológiák közül a nagygépes fröccsöntés és a poliuretán habosítás érintett a leginkább a járműipari beszállításokban. A járműipari termékeknél is kihasználjuk azt a lehetőséget, amelyet a két technológia ötvözése nyújt: a fröccsöntött alkatrészekre habosítunk, illetve a készre szerelt termékek beépülő, fröccsöntött, habosított alkatrészeit magunk készítjük. Ezzel jelentősen csökkenthetőek a logisztikai költségek, illetve a minőséggel kapcsolatos kockázatok.

Az autóipari beszállítói láncban Tier-1, Tier-2 és Tier-3 pozícióban is szállítunk alkatrészeket. A gyártott termékek széles skálán mozognak, a fröccsöntött kül- és beltéri alkatrészektől a habosított, fűtött karfákig és a készre szerelt, különböző típusú és technológiájú napellenzőkig. Napellenzőket szállítunk nem csak a személyautókhoz, hanem haszon- és tehergépjárművekhez is.

– Még a korábbi években az autopro.hu is beszámolt róla, hogy a PEMÜ élen jár az Ipar 4.0-ás alkalmazások terén, különösen a műanyagiparban. Hogyan állnak most ezen a téren, mi a legújabb fejlesztésük?

– A modern géppark és a robotizált, automatizált gyártási folyamatok lehetővé tették egy átfogó digitalizációs rendszer kiépítését, ezért egy komolyabb digitalizációs projektbe kezdtünk, ami nagyon hasznosnak látszik. Ez durván két évvel ezelőtt indult be nálunk, hosszabb átfutású projekt, így még nincs minden eleme kiépítve – de a cél, hogy minél szélesebb körben legyen Ipar 4.0-ás a vállalat.

Többek között technológiai, egyéb gyártógépi és termelési adatok folyamatos gyűjtését végezzük ciklushoz kötve, mellé kapcsolva a minőség-ellenőrzést. Ezeket a lehető legalaposabban elemezzük. A rendszer előnyei címszavakban a termékminőség hatékonyabb javítása, a reklamációkezelések célzottabbá tétele, a termeléskiesések okainak pontosabb feltárása – ezáltal a kiesések megelőzése, többek közt az adatgyűjtéssel és adatelemzéssel megvalósított gépállapot-felügyelet eredményeként.

Azt szeretnénk elérni, hogy ne csak látszat legyen az Ipar 4.0 kiépítése a vállalatnál, hanem ténylegesen kézzel fogható, gyakorlati előnyei legyenek a digitalizálásnak, amely terveink szerint a gyártási folyamatok egészét átfogó, integrált rendszerként fog működni.

– Milyen egyéb beruházásokat terveznek?

– A PEMÜ 15 éves stratégiai tervének harmadik ötéves periódusában 2020-tól a speciális műanyagfeldolgozó területek fejlesztése a kiemelt beruházási terület, amely az extrudálást, a teflon, szilikon és öntött poliuretán technológiák fejlesztését helyezi a középpontba. Ezek a fejlesztések lehetővé teszik új termékkörök bevezetését és új piaci kapcsolatok megnyitását. Egyik ilyen kiemelt fejlesztés a 2021. évben az egészségipari szilikon, PVC és TPU cső- és profilgyártás az egészségipar számára.

– Mik voltak a tapasztalataik az Automotive Hungary kiállításon? Mennyire nyomta rá a járvány a bélyegét?

– Meglepett, hogy ennyire nagy az érdeklődés. Az első nap már-már sorban állás volt a standunknál délelőttől egészen kora délutánig, és a második nap is csak a nyitás utáni első órában tűnt úgy, hogy kevesebb lesz az érdeklődő, utána beindult a forgalom.

A PEMÜ egyébként jóformán minden alkalommal részt vett a kiállításon hol látogatóként, hol a Műanyagipari Szövetséggel közösen.

PEMŰműanyagiparműanyagfeldolgozásinterjúIpar 4.0Automotive Hungary

Pörge Béla Autopro.hu