A buszok és a teherautók vezetik a zöld átállást


Az európai teherautó- és buszgyártók élen járnak a zöld átállásban, folyamatosan bővítve a zéró emissziós járművek portfólióját. Ezek a járművek nem csupán prototípusok vagy a jövő víziói, hanem egyre inkább már ma elérhetőek, készen arra, hogy átalakítsák a közúti közlekedést egész Európában.

Az Európai Autógyártók Szövetsége, az ACEA a haszongépjármű-gyártók fejlődésének bemutatása céljából összeállította a piacon már elérhető vagy a közeljövőben bevezetésre kerülő nulla kibocsátású teherautók és buszok legfrissebb áttekintését. Ez az éves frissítés rámutat az iparág innovációira.

A két szegmens közül a teherautók állnak jobban a modellkínálatot illetően, ugyanakkor a buszok elterjedtebbek Európában, így Magyarországon is.

Legalább 45 különböző zéró emissziós teherautó-modell érhető el a kontinensen, a tavalyi évhez képest négy új modell került sorozatgyártásba. Ezek a járművek széles alkalmazási spektrumot ölelnek fel, a városi és regionális szállítástól a távolsági nehéz tehergépkocsikig.

Buszok zöldítik a városokat

Az ACEA összesítése szerint legalább 20 nulla kibocsátású buszmodell érhető el ma, a tavalyi év óta ez három újdonságot jelent. A listáról viszont hiányzik két magyar modell is: az Ikarus 120e, melyből több tucat készült már, és Európa több országában is megtalálható, sőt, immár az Ikarus 80e is elindult hódító útjára. A másik magyar elektromos busz a Credobus Electronell, ám ez prototípus-státusza miatt érhető módon nincs benne az ACEA összesítésében.

Az elektromos buszok tiszta és csendes mobilitási megoldásokat kínálnak elsősorban a városokban, de egy re inkább egyre inkább a városok közötti és a távolsági közlekedés számára is. Ez a növekvő termékkínálat aláhúzza az iparág erős elkötelezettségét a közúti közlekedés dekarbonizációja iránt.

A szabályozásnak is segítenie kell

A gyártók tehát megteszik a magukét, ám a nulla kibocsátású járművek gyors elterjedését továbbra is több tényező akadályozza az ACEA szerint: az alapvető feltételek hiánya, beleértve a sűrű töltő- és üzemanyagtöltő állomások hálózatát, a támogató politikákat és a költségparitásos intézkedéseket, amelyek egyenlő versenyfeltételeket teremtenek a nulla kibocsátású járművek számára

Ahhoz, hogy Európa elérje klímacéljait, létfontosságú, hogy a gyártók kínálatát a megfelelő infrastruktúra, a flottamegújítási beruházások és a politika is támogassa.