ACEA: Még mindig hiányos az európai töltési infrastruktúra


Az Európai Autógyártók Szövetsége, az ACEA megbízásából a Transport & Mobility Leuven (TML) készített tanulmányt az elektromos átállás EU-s alakulásáról. A szervezet közzétette a második negyedéves mutatókat.

A 2025 második negyedévét elemző jelentés két kulcsfontosságú fejlesztést vezetett be: a furgonok esetében a TCO kibővített elemzését adták ki, valamint finomított mutatókat készítettek az európai villamosenergia-hálózat ellenálló képességének és felkészültségének jobb értékelésére. Ezek a kiegészítések részletesebb betekintést nyújtanak a politikai döntéshozók és az iparági vezetők kihívásaiba.

A legfontosabb megállapítások között a jelentés hangsúlyozza, hogy Európa energia- és töltőinfrastruktúrája továbbra is elmarad az elektrifikáció ütemétől. A hálózati terheltség és az új, digitalizált technológiák befogadására képtelen infrastruktúra, az engedélyezési problémák és beruházások által akadályozott, lassú folyamatok a megújuló energiaforrások bevezetésére, valamint az egyenetlen infrastruktúra-lefedettség – különösen a városi és vidéki területek között -, jelentik a legfőbb kihívásokat. Az sem segíti a helyzetet, hogy a nemzeti célok gyakran figyelmen kívül hagyják ezeket a regionális különbségeket, korlátozva a hatékony hozzáférést és lassítva a haladást.

Jó az út, de még mindig túl lassú a fejlődés

Az akkumulátorgyártási kapacitás bővítése és a nyilvános töltőinfrastruktúra fejlesztése terén tapasztalható pozitív fejlemények ellenére a fejlődés továbbra is egyenetlen és nem elegendő a még mindig fennálló strukturális akadályok ellensúlyozásához.

A megfelelő előrelépés biztosítása érdekében a jelentés kiemeli a célzott beruházások, a szabályozási rugalmasság és a kulcsfontosságú teljesítménymutatók (KPI) folyamatos nyomon követésének szükségességét annak érdekében, hogy az EU továbbra is jó úton haladjon az új személygépkocsikra és kisteherautókra vonatkozó 2035-ös éghajlat-változási célkitűzéseinek eléréséhez.

Megkönnyíti a döntéshozók munkáját

A kutatás célja egy olyan interaktív felület létrehozás, ahol a kulcsmutatók (KPI-k) valós idejű betekintést nyújtanak az elektromos átmenet alakulásába. Ehhez komolyabb adatgyűjtésre van szükség a szervezet szerint.

A végcél egy felhasználóbarát irányítópult, amely világos, adatvezérelt pillanatképet ad a politikai döntéshozóknak és az iparági vezetőknek a nulla kibocsátású járművekre való áttérésről. A 2025 második negyedévre vonatkozó jelentés részletesebben ide kattintva olvasható angol nyelven.