A MAGE részvételével hazánkban vitatták meg az európai autóipar legfontosabb kérdéseit

Budapesten tárgyalták meg az európai autóipari vezetők a kontinens járműiparának legégetőbb kérdéseit. A magyar érdekeket a Magyar Gépjárműipari Egyesült (MAGE) képviselte.

Május 17-én Budapesten tartották az ACEA aktuális Liaison Committee Meetingjét, ezen alkalomból hazánkban tartózkodtak az európai országok autóipari szövetségeinek vezetői és Sigrid de Vries, az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) főigazgatója is. De Vries asszony május 16-án a HIPA 2024. évi Járműipari Konferenciáján is részt vett, ahol röviden bemutatta, hogyan látja az európai autóipar jelenlegi helyzetét.

Az európai autóipar fontosságát kiválóan összefoglalja egy számadat: az ACEA honlapján megtalálható, hogy az autóipar 13 millió embernek biztosít közvetlen és közvetett munkahelyet. Ebből 2,4 millió ember dolgozik a gyártásban. Önmagában ez jól megmutatja, miért égetően fontos szakmai szinten foglalkozni az iparágat érintő kihívásokkal.

A Liaison Committee-n a legfontosabb témák a következők voltak: az uniós járműipari szabályozások, a Kína ellen bevezetendő védővámok, az SEP Licensing, az életciklusok végénél járó autók és a nehéz haszongépjárművek szabályozásának helyzete.

A Kínával szembeni ideiglenes védővámok hatásait már több hónapja vizsgálják, ennek végleges bevezetéséről az Európai Parlament dönt majd. Ez egy komplex téma, az EU nem szeretne kereskedelmi háborúba kezdeni, ugyanakkor az európai autógyártók versenyképességét meg kell őrizni. Az akkumulátorgyártás tekintetében nagyon komoly Európa kitettsége Kínának, ezért csak óvatosan hozható meg bármilyen döntés. Az európai autóiparnak a globális versenyképességhez egy erős ipari stratégiára van szüksége az elektromobilitás terén.

Az európai SEP (Standard Essential Patents, szabvány szempontjából elengedhetetlen szabadalmak) Licensing szabályozás célja, hogy átláthatóbbá és hatékonyabbá tegye a szabadalmak licencelési folyamatát a szabványok használatakor.

Egyeztetések a magyar érdekekről

Természetesen az ACEA a magyar kormánnyal is folytat egyeztetéseket. A felek álláspontja több témában is megegyezik a járműipar kapcsán: pl. az elektromos autók töltési infrastruktúrát bővíteni kell és az elektromos autók vásárlását támogatnia kellene az EU-s kormányoknak, mert nincs elég nagy kereslet az elektromos autókra.

A magyar autóipar álláspontját az ACEA Liason Committee-jén belüli nemzetközi egyeztetéseken a MAGE képviseli, az egyesület emellett a magyar kormánnyal is egyezteti a magyar érdekeket, hogy európai szinten olyan szabályozás születhessen, ami a magyar érdekeknek megfelelő.

Végezetül ki kell térni a közelgő EP-választásokra is: az ACEA számára fontos kérdés, hogy milyen eredményt hoznak az európai parlamenti választások, ugyanis ez befolyásolja, hogy lesz-e lehetőség többek között felülvizsgálni a 2035-től esedékes károsanyag-kibocsátási szabályokat.