Magyar beszállítókkal tervez a CATL

Szilágyi Balázs, a CATL közügyekért felelős vezetője szerint minél több magyar beszállítóval szeretne együtt dolgozni a vállalat Debrecenben. A frissen MAGE-taggá vált CATL számára az egyesület nemzetközi kapcsolatai is hasznosak lehetnek.

– 2022 nyarán vált nyilvánossá, hogy a CATL Debrecenben épít akkumulátorgyárat. Hol tart most a beruházás? Milyen tapasztalatik vannak a beruházási folyamatban a kivitelezőkkel és hatóságokkal történő együttműködésben?

– A terveinknek megfelelően, zökkenőmentesen halad a beruházás, már a majdani üzemcsarnok szerkezetépítési munkálatai is előrehaladott fázisban járnak. A kivitelezőkkel és a hatóságokkal való együttműködés terén is pozitív tapasztalataink vannak. Pontos dátumokat még nem tudok mondani a termelés megkezdéséről, de egyelőre tartjuk azt az ütemet, amit elterveztünk, azaz 2025-ben el fogjuk indítani a termelést Debrecenben.

A kivitelezési munkálatokkal kapcsolatban egy magyar céget bíztunk meg a fővállalkozói feladatokkal, és örömmel jelenthetem, hogy mostanra számos magyar szakcég is be tudott alvállalkozóként kapcsolódni a beruházás előkészítésébe és kivitelezésébe. Emellett természetesen kínai partnerekkel is dolgozunk, a gyártási technológiát például kínai szakemberek telepítik majd a debreceni gyárba.

Ezzel egyidejűleg szigorú, de korrekt hozzáállást tapasztalunk a hatóságok részéről. E tekintetben nem győzzük eléggé hangsúlyozni, hogy mind a beruházás megvalósítása, mind a gyár működése során maradéktalanul betartjuk az összes vonatkozó jogszabályi előírást, a fenntarthatósági szempontokat és a helyi lakosok érdekeit a lehető legnagyobb mértékben szem előtt tartva.

– Körülbelül milyen arányban lehetnek magyar beszállítói a debreceni gyárnak? Hogyan halad a beszállítói hálózat kiépítése?

– Már az építkezés során is látszik, hogy komolyan támaszkodhatunk a magyar beszállítókra, hiszen elsősorban magyar kivitelezőkkel dolgozunk. A továbbiakban is arra fogunk törekedni, hogy minél több magyar beszállítónk legyen – ez a szolgáltatások terén szinte teljeskörűen megvalósítható, míg az alapanyagok beszállításában látunk szűk keresztmetszeteket. Ugyanakkor arra is látunk példát, hogy meglévő – elsősorban ázsiai – partnereink tervezik a magyarországi tevékenység megkezdését.

Reményeink szerint a helyi, a magyar és európai beszállítóink száma a gyár beüzemelése után fokozatosan nőni fog.

Csak hogy néhány konkrét példát mondjak, a debreceni beruházáson dolgozó építőipari cégeken kívül együttműködünk például magyar mérnöki és környezetvédelmi irodákkal, távközlési és informatikai szolgáltatókkal, munkaerő-közvetítőkkel és különböző műszaki támogató cégekkel, és az üzleti partnereink listája az elkövetkező időszakban tovább bővülhet. Mindezek eredményeként a CATL beruházása jelentősen hozzájárul egész Hajdú-Bihar megye üzleti életének élénkítéséhez.

– A debreceni lesz a második CATL-gyár Európában. Mennyire szolgál mintaként az első, németországi üzem a debreceni beruházáshoz? Németországban milyen mértékben támaszkodnak helyi beszállítókra?

– Sokrétűen tudjuk használni a németországi tapasztalatokat. Egyrészt az EU-s szabályozásoknak köszönhetően az üzleti környezet és a szabályozások nagyon hasonlóak, másrészt Németországban is helyi beszállítókra támaszkodunk.

Elsősorban a szolgáltatók terén kiemelkedő a német beszállítók aránya, de több alkatrész esetében is egyre nagyobb arányban tudunk helyi beszállítókkal dolgozni.

– A környezetvédelmi szempontok miatt várhatóan folyamatosan a figyelem középpontjában lesz a vállalat. Hogyan szervezik meg ESG tevékenységüket, milyen akcióterveik vannak arra, hogy kiegyensúlyozott kapcsolataik legyenek a régióban élőkkel?

– A CATL tevékenysége elválaszthatatlan a fenntarthatóságtól és ehhez kapcsolódóan az ESG-szempontoktól, hiszen termékei óriási szerepet játszanak a globális energetikai átállásban és a közlekedés fenntarthatóvá tételében. Jelenleg arra összpontosítunk, hogy a fogyasztók számára nagy hatótávolságú, gyorsan tölthető és rendkívül biztonságos elektromos vezetési lehetőségeket biztosítsunk, miközben arra törekszünk, hogy 2025-re teljesen szén-dioxid-semlegesek legyünk az alaptevékenységünkben.

Ez a célunk Debrecenben is, ahol az üzem beindítását követően rövid időn belül szén-dioxid-semlegességet szeretnénk elérni, és terveket készítünk arra vonatkozóan is, hogyan tudjuk tovább jelentősen csökkenteni a gyártási folyamat vízigényét az engedélyeinkben szereplő mennyiségekhez képest.

Mindezzel egyidejűleg szeretnénk nagyobb fókuszt helyezni a vállalati társadalmi szerepvállalásra is. Tavaly tavasz óta több alkalommal jelentünk meg szociális és egészségügyi területen adományozóként, emellett a környezetvédelem területén is igyekszünk együttműködni a várossal és a környező településekkel. Első lépésként faültetési akciókban fogunk részt venni, de nyitottak vagyunk a helyi önkormányzatok és civilszervezetek javaslataira is.

Ami a jövőt illeti, a hűtőtornyaink esetében dolgozunk egy olyan új, a debreceni gyárra szabott műszaki megoldáson, ami jelentősen csökkenti a gyár technológiai vízigényét.

– Az idei évben a Contemporary Amperex Technology Hungary belépett a Magyar Gépjárműipari Egyesületbe. Miért döntött a cég a tagság mellett, milyen előnyöket vár ettől a kapcsolattól?

– Világszerte igyekszünk bővíteni az iparági kapcsolatainkat, Magyarországon is kiemelten fontosnak találtuk, hogy a gépjárműgyártás teljes vertikumával kapcsolatban legyünk.

Információcsere és érdekvédelem területén látunk együttműködési lehetőségeket, illetve a MAGE nemzetközi kapcsolatai figyelemreméltóak, ezek a mi cégünk szempontjából is hasznosak lehetnek.

Fotó: Palkó György