Tele van sikersztorikkal a budapesti JLR

Garaba Ákos, a Jaguar Land Rover Hungary Kft. ügyvezető igazgatója mutatta be a Magyar Gépjárműipari Egyesület (MAGE) tagvállalat rövid történetét, ismertetett néhány sikertörténetet a cég életéből, valamint azt is elmondta, milyen autókban találhatjuk meg a magyar mérnökök kezének munkáját.

– A Jaguar Land Rover Hungary Kft. nemrégiben ünnepelte fennállásának ötödik évfordulóját. Milyen tevékenységgel kezdte hazai működését a cég?

– Elsőként a Supplier Technical Assistant csapat kezdte meg a működését 2018 végén – ebben a csoportban olyan mérnökök dolgoznak, akik a beszállítói folyamatokat segítik, felügyelik és fejlesztik. A kezdeti pár fős STA csapat mára már több mint ötven főt tesz ki. Az indulástól számított két hónapon belül csatlakozott az első mérnök a Product Engineering (Termékfejlesztési) osztályhoz 2019 januárjában.

A magyarországi vállalatnak két fő területe van: az egyik az úgynevezett Industrial Operations, ez alá tartozik az említett STA, a beszerzés és a logisztika. A másik ág az imént már érintett Termékfejlesztési Osztály – ezen belül van Body and Chassis, a Digital Product Platform, az Engineering Operations és az ADAS részleg. A mérnökeink mintegy fele az első részlegben dolgozik, a másik két területen hatvan-hatvan fő dolgozik. Az ADAS terület kapcsán kiemelendő, hogy a csapat rendszeresen használja a ZalaZone tesztpályáját, ami egy fontos előnye a hazai jelenlétnek.

– Jelenleg tervezési, mérnöki és informatikai területen is aktívak. Melyik a legerősebb része a magyar cégnek?

– A termékfejlesztés a hangsúlyosabb azon egyszerű okból kifolyólag, hogy a munkavállalóink mintegy kétharmada ezen a területen dolgozik. Ez ugyanakkor nem fontossági sorrend. Összesen körülbelül 380 fő dolgozik a budapesti irodában.

A termékfejlesztésen belül a Body and Chassis terület foglalkoztatja a legtöbb embert, ez a terület bővült a legnagyobb mértékben az elmúlt évben. Ebből a részlegből kiemelném sikertörténetként a Model Based System Engineering területét, amiben úttörő a hazai csapat, globális szinten is élen járnak ebben a magyar mérnökök.

Sikertörténetként tekinthetünk arra a csapatra is, akik házon belül tervezik a kábelkorbácsokat – aminek már most kézzelfogható előnyökkel bír a komplexitás, költségmegtakarítás és újrafelhasználhatóság szempontjából.

– Milyen modellekben találkozhatunk a magyar szakemberek munkájának gyümölcsével?

– Szinte az összes modellben – a budapesti iroda portfóliója annyit bővült az elmúlt öt évben, hogy nincs olyan jelenleg gyártott modell, amihez ne járulnának hozzá valamilyen mértékben a magyar kollégák. A legutolsó példa a cég zászlóshajója – a Range Rover és a Range Rover sport, emellett oroszlánrésze van az itteni csapatoknak a Defender és annak különböző variánsainak szériaéretté válásában is. Van egy mérnökcsapatunk, ami szorosan együttműködik a nyitrai járműgyárral – ahol például a Defender is készül.

– A nyitrai gyárral való együttműködés mekkora hagyományokkal bír?

– A kezdetektől megvan, az első mérnökeink is együtt dolgoztak a nyitrai kollégákkal. Nyilvánvalóan nagy segítség a két lokáció közelsége, de azóta a csapataink bebizonyították, hogy képesek erre a feladatra. Eleinte nagyobb támogatás érkezett Angliából, ám azóta a szerepek egy komoly részét átvették a magyar mérnökök.

– Milyen beszállítókkal dolgozik együtt a JLR a régiónkban?

– Nagyon tudatos döntés volt a budapesti cég megalapítása – több tényező is közrejátszott, mint például az EU tagság, a központhoz való közelség, de a Magyarországról elérhető mérnöki bázis volt a döntés legfőbb oka.

Jelenleg a beszállítóink közel 45 százaléka a közép-kelet-európai régióban található, ami több mint ötmilliárd fontos forgalmat jelent. Ez több mint 650 beszállító, akik 27 ezer alkatrésznél vannak jelen.

Megjegyzem, hogy alapvetően globális csapatokban dolgozunk, tehát nem kizárólag a nyitrai gyárral működünk együtt, hanem a világ bármelyik JLR lokációjával.

– Miért döntöttek úgy – és miért most -, hogy a belépnek a Magyar Gépjárműipari Egyesületbe? Milyen előnyöket várnak a MAGE-tagságtól?

– Az, hogy eddig miért nem voltunk a szerveződés tagjai, annak elsősorban az volt az oka, hogy nem ez jelentette a fő fókuszt az első éveinkben. Akkor leginkább a csapatok felépítése, a mérnöki tevékenység folyamatos növelése és a kompetenciák átemelése – gyakorlatilag a jelenlét megszilárdítása – volt az elsődleges célunk. Emellett a COVID is hátráltatta a tagság létrejöttét.

Azóta már szilárd mérnöki bázissal rendelkezünk, van mivel büszkélkednünk, ezért a tavalyi évben elérkezett az ideje a kapcsolati hálónk bővítésének. A MAGE kiváló lehetőséget biztosít arra, hogy az ipar jelentős szereplőivel könnyen fel tudjuk venni a kapcsolatot, információt tudunk egymással

megosztani, valamint közös stratégiát dolgozhatunk ki.