A MAGE átsegítheti a nehéz éveken a HTCM-et

Látrányi Péter, a HTCM Forgácstechnikai Tanácsadó Kft. ügyvezetője beszélt a szerszámgépgyártás előtt álló kihívásokról, valamint a vállalat tevékenységi köréről.

– A HTCM Forgácsolástechnikai Tanácsadó Kft. széles tevékenységi körrel rendelkezik. Melyik ezek közül a leghangsúlyosabb?

– A legfontosabb szolgáltatásunk a szerszám menedzsment (Tool Management), ezt 1996 óta végezzük a szentgotthárdi Opel számára. Ez egy speciális szolgáltatás, ahol a vevő a legyártott munkadarabokért fizet – vagyis nem az adott szerszámgépek árát fizeti meg, hanem az azzal legyártott termékek árát. Kis túlzással az már nem érdekli a vevőt, hogy pontosan milyen szerszámokkal készült el a termék.

Ezen kívül foglalkozunk szerszámkereskedelemmel, szerszámélezéssel, szerszámgyártással, illetve tanácsadási, felszerszámozási projekteket is vállalunk.

– A fő partner tehát az Opel. A cégen kívül milyen iparágakból érkeznek a partnereik, vevőik? Mennyire hangsúlyos a járműipar?

– A szentgotthárdi Opel az elsőszámú partnerünk, de a további fő vevőink is az autóiparban tevékenykednek (például a Schaeffler, a Denso, a Festo, a Knorr-Bremse vagy az Audi). Hangsúlyos ezen kívül a szerszámgyártók köre, valamint az általános gépgyártók és a bérmunkában dolgozók jelenléte is.

– Az elektromos autók kevesebb alkatrésszel rendelkeznek, mint a hagyományos hajtású társaik. Hogyan befolyásolja ez a forgácsolás iránti igényeket? Mennyire alakulnak át a forgácsolással kapcsolatos feladatok az elektromos autók terjedésével?

– Alapjaiban fog megváltozni, nem csak az alkatrészek számának csökkenése, de a felhasznált anyagok miatt is. Még jobban előtérbe kerül az alumíniummegmunkálás, illetve a hajtóművek kapcsán meg fog jelenni a fogaskerékgyártás.

Kihívást jelent, hogy nem lesz szükség olyan komplex szerszámokra, mint jelenleg – az alumíniummegmunkálása jóval kevesebb szerszámhasználatot igényel. Például egy elektromotor belső furatszerkezetét egy szerszám el tudja készíteni.

Egyelőre még kisebb a hangsúly a villanymotorok gyártásán Magyarországon, de az elektromos átállás folyamatos, azt pedig senki nem tudja megmondani, mi lesz tíz év múlva. Az iparág számára fontos lenne a szintetikus üzemanyagok megjelenése és terjedése az elektromobilitás mellett.

– A vállalat számos szerszámgyártó cég termékeit forgalmazza. Ezen cégek köre hogyan alakult az elmúlt években?

– Mi elsősorban német és japán cégek termékeit áruljuk, a termékek és a gyártók száma is nőtt az elmúlt években, jelenleg több mint 200 ezer termék van a programban. A jövőben ugyanakkor a gyártók számának csökkenésére számítok, az európai szerszámgyártók számára komoly kihívást jelent az egyre jobb minőséget kínáló, de jelentősen olcsóbb ázsiai – főleg kínai – gyártók megjelenése.

– A vállalat 2023-ban lépett be a Magyar Gépjárműipari Egyesületbe. Milyen szempontok alapján döntöttek a MAGE-tagság mellett?

– Több mint 25 éve dolgozunk az autóiparban, megtiszteltetésnek vesszük, hogy beszállítóként az OEM gyártók közösségébe kerülhettünk. Az itt elhangzó kihívások, trendek segítenek nekünk is, hogy minél jobban meg tudjunk felelni az aktuális igényeknek.

– Mit vár a HTCM a MAGE-tagságtól?

– A személyes kapcsolatok a mai napig meghatározzák, hogy kinek hol lehet egyáltalán lehetősége partnereket keresni. Ahhoz, hogy egy tenderen el tudjunk indulni, kell egyfajta bizalom is. Mi ezeket a lehetőségeket várjuk a MAGE-tagságtól, szeretnénk bővíteni a kapcsolati hálónkat és közelebb kerülni a potenciális partnerekhez.