Így zajlott a MAGE Exkluzív Vezetői Találkozója

November végén közel 60 tagvállalati vezető részvételével tartotta meg a Magyar Gépjárműipari Egyesület (MAGE) Exkluzív Vezetői Találkozóját az Audi Hungaria Zrt-nél. A találkozó részeként szakmai előadásokat hallhattak a résztvevők és gyárlátogatás keretében megtekinthették az Audi Hungaria Zrt. elektromotorgyárát, présüzemét és karosszériagyárát.

Napjaink legfontosabb iparági problémáiról és kihívásairól járműipari és kormányzati vezetők tartottak előadásokat az esemény első napján: a rendezvény résztvevőit Kilián Csaba a MAGE ügyvezető főtitkára köszöntötte, majd Krisztián Róbert a MAGE Elnöke, egyben a Magyar Suzuki Zrt. vezérigazgató-helyettese nyitotta meg a szakmai előadásokat, őt követte Perényi Zsigmond, az Audi Hungaria Zrt. Vállalati marketing vezetője, dr. Nagy Ádám Iparügyekért felelős helyettes államtitkár, dr. Szabados Zsuzsa a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal elnökhelyettes, Hegyesi Dávid HIPA Beszállító- és Telephelyfejlesztési Igazgató, dr. Pálmai Gergely főosztályvezető, Szakképzési Szabályozási és Intézményirányítási főosztályvezető.

Elektrifikáció nélkül nincs jövő Európában

Az előadásokon a hallgatók információkat kaptak a járműpiac hazai és európai 2023. első tíz havi eredményeiről. Az európai piacon az autóipar sikeres évet zárt, itt az elmúlt 10 hónapban több mint 16 százalékkal emelkedett az új autók értékesítése. A hajtáslánc tendenciákat tekintve elmondható el, hogy a tisztán elektromos EV autók eladási aránya Európában folyamatosan növekszik és ma már 15 százalékon áll az új autók tekintetében. Figyelembe véve, hogy az EU-s szabályok az új személygépkocsik és kisteherautók tekintetében 2030-ra a járművek CO2 kibocsátásának 55 százalékkal történő csökkentését írja elő a 2020. évi értékhez képest, 2035-ig pedig 100 százalékos csökkentési célt irányoznak elő, erős az elektrifikációs prés a járműiparon. Ez azt jelenti, hogy a jelenlegi technológiákat és ezek költségszintjeit figyelembe véve ezeket az elvárásokat nagy valószínűséggel csak túlnyomórészt elektromos EV autók gyártásával lehet megvalósítani.

Az elmúlt évek nehézségeit, a COVID-19, a chiphiány, az energiaárrobbanás okozta problémákat éppen leküzdő vállalatokra a gyors átállás rendkívüli gazdasági és fejlesztési nyomást helyez, amire minden vállalatnak fel kell készülnie.

Beszállítófejlesztés a fókuszban

A találkozó keretében a vezetők megismerhették a kormány azon terveit, amellyel az ország versenyképességének javítását célozza meg. A termelékenység növelése érdekében a kormány további lépéseket tesz az oktatás, az átképzések fejlesztésére. Az infrastrukturális fejlesztések és a stabil üzleti háttér, a kiszámítható jogi környezet biztosítása a továbbiakban is kiemelt feladat. A gazdasági stabilitás biztosításában a járműipar továbbra is kiemelkedő szerepet játszik, és a kormányzat célja, hogy ez így is maradjon. Ehhez elengedhetetlen a kormányzat és a vállalati szereplők közötti folyamatos információáramlás, amiben kiemelt szerepet játszik a MAGE. Mindemellett a kormányzat lényegesnek tartja a beszállítófejlesztést és a már Magyarországon működő nemzetközi autóipari vállalatok további magas hozzáadott értékű beruházásait. Fontos cél, hogy minél több hazai vállalat érje el az erős Tier 2-es vagy magasabb beszállítói pozíciót.

Az Audi Hungaria tudatosan építi jövőjét

A rendezvény keretében a házigazda Audi Hungaria Zrt. is bemutatta tevékenységét. A magyar export 9 százalékát előállító győri vállalat komoly energiákat fordít arra, hogy szolgáltatási központtá váljon a Volkswagen konszernen belül. Ennek jegyében ma már bevételeinek 20 százalékát adják a csoport más vállalatai számára nyújtott SAP és beszerzési szolgáltatásai. Zöld energia beruházásai, a munkatársak megtartásában is kiemelt szereppel bírnak, a járműfejlesztések mellett. Napjaink fiatal munkavállalói olyan vállalatnál akarnak dolgozni, mely a környezetére is figyel. A vállalat nagy hangsúlyt fektet a kompetenciák fejlesztésére. Tevékenysége keretében az óvodától a munkatársak továbbképzéséig, az egyetemi kapcsolatainak céltudatos fejlesztéséig, komoly eredményeket tud felmutatni.

Komoly dilemma: a szakképzett munkaerő

A találkozó egyik leginteraktívabb szakasza dr. Pálmai Gergely oktatással és szakképzett munkaerő kérdéséivel foglalkozó előadása lett. Az elért eredmények elismerése mellett komoly kérdések merültek fel a szakmunkás képzésben résztvevő tanulók motivációs rendszerének fejlesztésével kapcsolatban. A magas ösztöndíj növeli az oktatásba lépők számát, ugyanakkor nem segít a minőségi tanulásban és nehezíti a munkába lépéskor a fiatalok alkalmazkodását a munkavállalói szerephez. A rövidebb (akár 3 éves) és a robotikára, digitalizációra, mesterséges intelligenciára erősebben fókuszáló felsőoktatási képzés elvárás a jelenleg zajló átalakulásban.

A MAGE tagvállalatai a magyar járműipari termelés közel 80 százalékát állítják elő. A részvétel az Egyesületben, segít a tagoknak problémák, a kihívások megbeszélésében. A hasonló találkozókon és szakmai fórumokon megosztják a legjobb megoldásokat és tapasztalataikat. Ezek az egyeztetések teszik lehetővé a kommunikációt a kormányzattal, a részvételt a jogszabályok alakításában és természetesen a konferenciák, workshopok, B2B találkozók hozzájárulnak új üzleti lehetőségek kialakításához is. Jövőre új helyszínen várjuk vállalatainkat!