Szalóczy Miklós, a MAGE Fenntarthatósági Fórumának vezetője, a Robert Bosch Kft. GST Energy energiakérdésekkel foglalkozó globális munkacsoportjának vezetője ismertette a Fórum működését, és betekintést adott abba, hogyan dolgozhatnak együtt a járműipari vállalatok egy fenntarthatóbb jövőért.
Mióta létezik a Fenntarthatósági Fórum a MAGE-n belül?
2023 januárjában alakultunk teljesen új kezdeményezésként. Engem a Bosch-on keresztül kértek fel a Fórum vezetésére, amit örömmel elvállaltam. Célunk, hogy a vállalatokon belül felmerülő, a környezetvédelmet érintő témákat – például az ESG-t – közösen vitassuk meg, konstruktívan kezeljük, egymást segítve találjunk megoldásokat a kihívásokra.
Hogyan működik a Fórum? Személyes találkozókat vagy online meetingeket tartanak?
A 2023-as évre vonatkozóan négy fókusztémát azonosítottunk: energiaellátás és energiahatékonyság, digitalizáció, biodiverzitás és végül az ESG (illetve ezen belül a fenntartható ellátási láncok). Talán nem meglepő, hogy az utóbbi körül alakult ki a legaktívabb munka, ezért ezen keresztül mutatnám be a működésünket.
Az ESG-t érintő szabályozásoknál már vannak, illetve készülnek irányelvek. Ezeknek a része a teljes értékláncra vonatkozóan ír elő átvilágítási kötelezettséget. Emiatt ebben a témában a partnervállalatok is érintettek, akár kisebb kkv-k is. A Fórumon belül felmerült olyan igény, hogy a beszállítók – különös tekintettel a kkv-k – felkészítésével foglalkozzunk. Célunk például, hogy oktatási anyagot készítsünk a tagvállalatok beszállítói számára, és így segítsük a felkészülésüket az ESG-vel járó kihívásokra.
Egy évre előre dolgoztunk ki tervet a találkozókat illetően: az idei évre négy találkozót terveztünk, mind személyes alkalom, forgó helyszíneken, valamelyik tagvállalat telephelyén. Ezt a négy meetinget online megbeszélésekkel egészítjük ki, valamely konkrét téma köré szerveződve. Ez egy jó gyakorlatnak tűnik, várhatóan így dolgozunk majd jövőre is, de ez még nem eldöntött kérdés.
![](https://mage.org.hu/wp-content/uploads/2023/10/Miklos_Szaloczy_p.jpg)
Szakmai előadásokat is terveznek?
Igen, a személyes találkozók során előadásokat is tartunk, részben MAGE-tagvállalatok előadóival, de külsős szakemberek bevonásával is. A legutóbbi találkozó alkalmával például külsős előadóként a Magyar Biodiverzitás-kutató Társaság elnöke tartott előadást. A biodiverzitás egyébként jó példa a Fórum létjogosultságára is: sok nagyvállalat egyszerűen nem érti, mi köze ehhez a témához, holott egy-egy vállalat is sokat tehet érte. Csak egy példa: hatalmas jelentőséget tulajdonítanak a gyepeknek a szén-dioxid-kibocsátás semlegesítése kapcsán. A gyepek helyreállítása sokkal több, mint füvesítés, számos szempontra kell figyelni ahhoz, hogy a kívánt célokat elérjük.
Volt szakmai előadásunk a digitalizáció témájában is, valamint az ESG-vel kapcsolatban is kiváló szakmai támogatást kaptunk.
Mennyi tagja van jelenleg a Fórumnak? A Fórumon belül tervezik munkacsoportok létrehozását az egyes területekre?
Körülbelül húsz tagunk van, egy vállalatot többen is képviselhetnek. A fent említett négy fókusztémán belül a biodiverzitásra és az ESG-re alakult külön munkacsoport.
![](https://mage.org.hu/wp-content/uploads/2023/10/Fenntarthatosagi_SZF-1024x614.jpg)
Hogyan és kiknek javasolt belépni tagként a Fenntarthatósági Fórumba?
Nyitott a Fórum, örülünk az új belépőknek. Jelentkezni akár személyesen nálam, vagy a MAGE-nél lehet.
Kis túlzással azt mondhatnám, bárki számára ajánlott a belépés, az ESG pont jó példa arra, hogy bárki érintett lehet. Az induláskor arra számítottam, hogy nem cégvezetőket, hanem inkább az adott terület szakértőit delegálják majd a tagvállalatok. Ehhez képest a tagok többsége a cégvezetésből érkezett, aminek kifejezetten örülök, ez azt jelzi, hogy a helyén kezelik a témát.
Az iparág jelentős foglalkoztató Magyarországon. Hogyan és mely témákban lehetne erősíteni a kormányzati lobbitevékenységet?
Célkitűzéseink között szerepel, hogy igény és konkrét téma esetén konkrét lobbianyagokat is készítsünk. A fenntarthatóság szempontjából elsősorban az észszerű is átlátható szabályrendszer kidolgozását tartom elérendő célnak.
Az iparág további fejlődését befektetési ösztönzőkkel, támogatásokkal lehet segíteni. Emellett az oktatás, általában a szakképzett munkaerő fejlesztése, valamint specifikusan az autóipar igényeihez alakított munkaerő-fejlesztés, vagy akár a kutatás-fejlesztés is olyan terület, ahol érdemes erősíteni a lobbitevékenységet, és eredményeket érhetünk el.