Komoly az érdeklődés a MAGE Fenntarthatósági Fóruma iránt

Szalóczy Miklós, a MAGE Fenntarthatósági Fórumának vezetője, a Robert Bosch Kft. GST Energy energiakérdésekkel foglalkozó globális munkacsoportjának vezetője ismertette a Fórum működését, és betekintést adott abba, hogyan dolgozhatnak együtt a járműipari vállalatok egy fenntarthatóbb jövőért.

Mióta létezik a Fenntarthatósági Fórum a MAGE-n belül?

2023 januárjában alakultunk teljesen új kezdeményezésként. Engem a Bosch-on keresztül kértek fel a Fórum vezetésére, amit örömmel elvállaltam. Célunk, hogy a vállalatokon belül felmerülő, a környezetvédelmet érintő témákat – például az ESG-t – közösen vitassuk meg, konstruktívan kezeljük, egymást segítve találjunk megoldásokat a kihívásokra.

Hogyan működik a Fórum? Személyes találkozókat vagy online meetingeket tartanak?

A 2023-as évre vonatkozóan négy fókusztémát azonosítottunk: energiaellátás és energiahatékonyság, digitalizáció, biodiverzitás és végül az ESG (illetve ezen belül a fenntartható ellátási láncok). Talán nem meglepő, hogy az utóbbi körül alakult ki a legaktívabb munka, ezért ezen keresztül mutatnám be a működésünket.

Az ESG-t érintő szabályozásoknál már vannak, illetve készülnek irányelvek. Ezeknek a része a teljes értékláncra vonatkozóan ír elő átvilágítási kötelezettséget. Emiatt ebben a témában a partnervállalatok is érintettek, akár kisebb kkv-k is. A Fórumon belül felmerült olyan igény, hogy a beszállítók – különös tekintettel a kkv-k – felkészítésével foglalkozzunk. Célunk például, hogy oktatási anyagot készítsünk a tagvállalatok beszállítói számára, és így segítsük a felkészülésüket az ESG-vel járó kihívásokra.

Egy évre előre dolgoztunk ki tervet a találkozókat illetően: az idei évre négy találkozót terveztünk, mind személyes alkalom, forgó helyszíneken, valamelyik tagvállalat telephelyén. Ezt a négy meetinget online megbeszélésekkel egészítjük ki, valamely konkrét téma köré szerveződve. Ez egy jó gyakorlatnak tűnik, várhatóan így dolgozunk majd jövőre is, de ez még nem eldöntött kérdés.

Szakmai előadásokat is terveznek?

Igen, a személyes találkozók során előadásokat is tartunk, részben MAGE-tagvállalatok előadóival, de külsős szakemberek bevonásával is. A legutóbbi találkozó alkalmával például külsős előadóként a Magyar Biodiverzitás-kutató Társaság elnöke tartott előadást. A biodiverzitás egyébként jó példa a Fórum létjogosultságára is: sok nagyvállalat egyszerűen nem érti, mi köze ehhez a témához, holott egy-egy vállalat is sokat tehet érte. Csak egy példa: hatalmas jelentőséget tulajdonítanak a gyepeknek a szén-dioxid-kibocsátás semlegesítése kapcsán. A gyepek helyreállítása sokkal több, mint füvesítés, számos szempontra kell figyelni ahhoz, hogy a kívánt célokat elérjük.

Volt szakmai előadásunk a digitalizáció témájában is, valamint az ESG-vel kapcsolatban is kiváló szakmai támogatást kaptunk.

Mennyi tagja van jelenleg a Fórumnak? A Fórumon belül tervezik munkacsoportok létrehozását az egyes területekre?

Körülbelül húsz tagunk van, egy vállalatot többen is képviselhetnek. A fent említett négy fókusztémán belül a biodiverzitásra és az ESG-re alakult külön munkacsoport.

Hogyan és kiknek javasolt belépni tagként a Fenntarthatósági Fórumba?

Nyitott a Fórum, örülünk az új belépőknek. Jelentkezni akár személyesen nálam, vagy a MAGE-nél lehet.

Kis túlzással azt mondhatnám, bárki számára ajánlott a belépés, az ESG pont jó példa arra, hogy bárki érintett lehet. Az induláskor arra számítottam, hogy nem cégvezetőket, hanem inkább az adott terület szakértőit delegálják majd a tagvállalatok. Ehhez képest a tagok többsége a cégvezetésből érkezett, aminek kifejezetten örülök, ez azt jelzi, hogy a helyén kezelik a témát.

Az iparág jelentős foglalkoztató Magyarországon. Hogyan és mely témákban lehetne erősíteni a kormányzati lobbitevékenységet?

Célkitűzéseink között szerepel, hogy igény és konkrét téma esetén konkrét lobbianyagokat is készítsünk. A fenntarthatóság szempontjából elsősorban az észszerű is átlátható szabályrendszer kidolgozását tartom elérendő célnak.

Az iparág további fejlődését befektetési ösztönzőkkel, támogatásokkal lehet segíteni. Emellett az oktatás, általában a szakképzett munkaerő fejlesztése, valamint specifikusan az autóipar igényeihez alakított munkaerő-fejlesztés, vagy akár a kutatás-fejlesztés is olyan terület, ahol érdemes erősíteni a lobbitevékenységet, és eredményeket érhetünk el.