Az Audi Hungaria új mércét állít fel a PPE elektromotorok gyártásával

Az Audi Győrben, a világ legnagyobb motorgyárában gyártja a Premium Platform Electric (PPE) számára készülő elektromos hajtásokat, melyeket Ingolstadtban, az Audi Q6 e-tron modellsorozatba építenek be. Az Audi Hungaria mintegy 15 000 négyzetméteren gyártja a PPE-hajtásokat, amely a státor és váltókomponensek gyártásából, valamint a hajtások összeszereléséből tevődik össze. Benke Csaba Imre, a győri e-motor termékszegmens vezetője, aki a PPE-hajtások gyártásáért is felel, egy interjú során világított rá, hogyan állít fel új mércét az Audi Hungaria a PPE elektromotorok gyártásával.

– Milyen dimenziókról beszélhetünk a PPE elektromos hajtások gyártása esetén?

Benke Csaba Imre: – A PPE hajtások gyártásához három új gyártósort telepítettünk; a státor gyártósora 28, a váltókomponensek gyártása 15, míg a hajtásösszeszerelés több mint 190 lépésből áll.

– Hány munkatárs vesz részt a gyártásban és hány elektromos hajtást gyártának?

– Összesen mintegy 700 munkatárs vesz részt a PPE-hajtások gyártásában. Gyártásunk három műszakos munkarendben napi 2 000 hajtás gyártására képes a PPE platform számára. A győri elektromos hajtásokat az Audi és Porsche PPE-platformra épülő modelljei számára készítjük.

– Milyen tapasztalatokkal rendelkezik az Audi Hungaria az elektromos hajtások gyártását illetően?

– A PPE-hajtások gyártásához természetesen számos munkafolyamatot kellett megtanulnunk az új gyártóállomásokon, melyhez a munkatársaknak mintegy 20 napnyi képzésre volt szüksége. Fontos azonban kiemelnem, hogy nem a nulláról indultunk, hiszen 2018 óta már több mint 500 000 elektromos hajtást gyártottunk Győrben. Természetesen ez a tapasztalat most nagy hasznunkra válik. Többek között azért, mert fokozatosan növeljük az elektromos hajtások esetén a gyártási mélységet. Jelenleg a státort és a váltókomponenseket is mi magunk gyártjuk, de természetesen a hajtások összeszerelése is Győrben történik.

– Melyek a fő különbségek a PPE és az eddigi elektromotorok gyártása között?

– Ami a gyártást illeti, mondhatom, hogy a PPE-hajtások esetén egy más ligában játszunk. A technológiai különbségek miatt a gyártósorok teljesen másképp néznek ki. Csak a PPE státor gyártósorán 15 automata hajlítóberendezés végzi a rézdrót háromdimenziós hajlítását, így keletkeznek az egyes „hajtűk”, amik az alakjukról kapták nevüket. Ezt követően két további berendezésen történik a hajtűk végeinek lézerhegesztése. Státoronként 140 méter rézdrótot használunk fel és 235 lézerhegesztési lépésre van szükség. Ugyan alapvetően az elektromos hajtások gyártása kevesebb csavarozási lépést igényel, mint a belső égésű motorok esetén, de a nagyobb préselési volumen miatt több robot bevetése szükséges. A jövőbeli e-motorprojekteknél az automatizálás növelése mellett célunk, a gyártási mélység további növelése. Például az Audi Q8 e-tron számára készülő elektromos hajtás esetén a váltó vásárolt alkatrész volt, míg A PPE esetén ezt az alkatrészt már mi magunk gyártjuk.

– A gyártótelephelyeken zajló e-transzformáció mögött emberek állnak. Mennyi időbe telt a munkavállalók felkészítése a PPE gyártására, valamint milyen képzettségi szintek szükségesek a munkatársak számára?

– Az első szinten viszonylag egyszerű, körülbelül két órás alapképzésen vesznek részt a sor mellett dolgozó kollégák. Az itteni tevékenység nem különbözik jelentősen a belső égésű motorok gyártásánál alkalmazott munkafolyamatoktól. A különbséget a “nagyfeszültségű érzékenyítő képzés jelenti”, amelyet minden munkatársnak el kell végeznie. Az összetettebb tevékenységekre vonatkozó tréningek egy munkanapot vesznek igénybe. A meghatározott tevékenységeket végző, úgynevezett elektronikai szakemberek több napos tréningeken vesznek részt. A legmagasabb szintet a felelős elektronikai szakember képviseli, akinek továbbképzése az alapképzettségüktől függően akár három hónapig is eltarthat. Munkaerő tekintetében elsősorban a belső égésű motorok világában már tapasztalatot szerzett munkatársakra támaszkodunk. Győrben 2022 óta mintegy 2000 munkatársat készítettünk fel az elektromobilitásra.