Ütemesen halad a Mercedes egymilliárd eurós beruházása Kecskeméten

Az autóipart olyan drasztikusan új kihívások érik, mint korábban sosem, az erőltetett elektrifikáció, a rohamosan szigorodó környezetvédelmi normák, és a kínai márkák előretörése is komoly versenyhelyzetet teremt a hagyományos szereplők számára. De hogyan tudnak megbirkózni ezekkel a szereplők, és milyen stratégiával lehet előnyt kovácsolni a piaci változásokból? Hogyan fordíthatják előnyükre a változásokat a hazai szereplők, lehet-e a kanyarban előzni? Ezekre a kérdésekre kereste a választ a MAGE és a Portfolio Járműipar 2024 konferenciája.

A konferencia megnyitóján Bán Zoltán, a Portfolio Csoport vezérigazgatója kiemelte, hogy jövőre már 20 éves lesz a Portfolio csoport és a MAGE együttműködése, de olyan kihívások alig érték az elmúlt évtizedekben az autógyártókat, mint az elmúlt időszakban. Soha nem volt még ekkora szükség az összefogásra, hiszen, mind technológiai, mind üzleti területen egyre több versenytárs kopogtat, ráadásul EU-s jogszabályok is szorongatják a területet.

Kilián Csaba, a MAGE ügyvezető főtitkára

Kilián Csaba, a MAGE ügyvezető főtitkára is az európai autógyártók versenyképességének fenntartását nevezte meg a legnagyobb kihívásként, amely egy nagyobb perspektívából tekintve az egész európai iparról szól. Az ACEA, az Európai Autógyártók Szövetsége a legutóbbi közgyűlésén, 2023-ban egy kiáltványt tett közzé, amely öt pontot tartalmaz:

  • Új ipari megállapodásra van szükség Európában
  • Új szabályozási kereteket kell felállítani,
  • Meg kell tartani az európai autóipar globális versenyképességét
  • Az autóipar legyen technológiasemleges
  • Az áruk és emberek mobilitásának megfizethető megteremtése, vagyis a reális áru mobilitás elengedhetetlen az európai jóléthez

Az elektrifikáció, az önvezetéses technológia és körforgásos gazdaságra való átállás, illetve az említett célok csak komoly iparági és jogalkotói összefogással teremthetők meg.

Jól halad az egymilliárd eurós beruházás Kecskeméten

Jens Bühler, a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. gyárigazgatója előadásában kiemelte a kecskeméti üzem jelentőségét a Mercedes ökoszisztémában. A gyártó 16 éve van Magyarországon, 2021-ben érte el a 1,5 millió legyártott autót. A gyár jövője nemcsak biztosított, hanem jelentős, több mint egy milliárd euró összeértékű beruházással tovább bővül, a dolgozók létszáma például a duplájára növekszik. 441 hektáron, 4500 kollégával, 3 műszakban, 174 ezer autót gyártottak le tavaly. A gyár jövőjét is az elektrombilitás fogja meghatározni, azonban addig is plug-in hibrid és hagyományos benzin- vagy dízelüzemű autókat is gyártanak. Azon kevés Mercedes-üzemek egyike a kecskeméti, ahol elektromos hajtásláncok és hagyományos motorok egyaránt beszerelésre kerülhetnek.

A gyár erősségét mégsem az anyagi tőke és az infrastruktúra adja, hanem az a csapat, amely a létesítményt üzemelteti, amely a német precizitást és a hazai szenvedélyt ötvözi. A megoldásfókuszú gondolkodás, az agilitás és a szorgalom remek egységet alkot. A gyár működésének megkezdése óta több mint 5000 innovációt, ötletet valósítottak meg, a hazai kollégák kiemelkedően teljesítenek akkor, ha kreatív megoldásokra van szükség. A vállalat ezt több cégen belüli versennyel vagy a „Hónap ötlete” díjjal ösztönzi.

A gyár vezetői több mint 60 százalékban magyarok, és növekedik az arányuk, a Mercedes is sokat tesz ezért, többnyelvű képzések és egyetemi- illetve középfokú együttműködések segítik az új munkavállalók képzését.

Fotó és tartalom: portfolio.hu