Komoly európai tervekkel érkezett Miskolcra a Chervon Auto

Gaál Gyula, a Chervon Autó Precíziós Technológia (Európa) Kft. cégvezetője szerint a jó infrastruktúra és a támogató környezet mellett legfőképp az oktatás miatt választotta a cég Miskolcot első európai üzeme helyszínéül. A vezető beszélt arról is, hogy 2023-ban miért döntött a MAGE-tagság mellett a Chervon.

– 2020-ban jelentette be a Chervon Auto, hogy gyárat épít Miskolcon. Ez a vállalat első Kínán kívüli beruházása – miért éppen Magyarországot választotta cég?

– A válaszhoz előbb adnék egy kis történelmi áttekintést a Chervon Autóról. A Chervon cégcsoport 2012-ben alapította meg autóipari divízióját, ami a kezdetek kezdetén hagyományos, nyomásos-öntött autóipari alkatrészeket (például klímakompresszorokat vagy a hajtáslánc elemeit) gyártott elsősorban belső égésű motoros autókhoz, majd 2013-ban indult az elektromosautó-alkatrészek gyártása a cégnél.

A Kínában New Energy Vehichle-nek (NEV) nevezett iparág robbanásszerű növekedésnek indult az országban, véleményem szerint Kína most is körülbelül tíz évvel jár a Föld többi része előtt az e-autók fejlesztésében, ezt az eladott elektromos autók volumene is alátámasztja. A Chervon Auto a Kínán kívüli piacokra is elkezdett elektromosautó-alkatrészeket gyártani, többek között európai vevők számára.

Az évek múlásával egyre nagyobb lett az európai OEM-ek és Tier-1-es beszállítók felől az igény arra, hogy a Chervon gyártókapacitása közelebb kerüljön a vevőkhöz. Ebből kifolyólag, illetve a szállítási költség és a karbonlábnyom csökkentése érdekében kezdett európai telephelyet keresni a cég. A tervezett projektek végső felhasználási helye Németország keleti része, Csehország, Lengyelország, Szlovénia és Magyarország volt, ebben a régióban keresett potenciális telephelyet a Chervon Auto. Miskolc infrastrukturálisan és a képzési háttér szempontjából ideális helynek bizonyult. A legfőbb szempont Miskolc mellett a Miskolci Egyetem közelsége volt, egyedül itt működik az országban öntészeti és metallurgia képzés.

A kiválasztás szempontjai közé tartozik még a támogató környezet mind Magyarország, mind a helyi önkormányzat részéről.

– Az első bejelentést újabbak követték, a legutóbbi hírek szerint januárban kezdődhet meg a termelés. Mikorra várható a miskolci üzem teljes kapacitáson történő termelése?

– Jelenleg egy 30 ezer négyzetméteres gyártócsarnokkal rendelkezünk, körülbelül 10 ezer négyzetméter az öntödei terület, és szintén ekkora a CNC-megmunkáló terület. Az öntödei területnek körülbelül az ötven százaléka van gépekkel lefedve, a CNC-s részlegre 26 megmunkálóközpont van telepítve.

Az első projektünk szériagyártása márciusban fog elindulni, az első 1500 alkatrészt már legyártottuk első európai vevőnk, a Tesla számára. Amennyiben a folyamatot jóváhagyja a cég, akkor indulhat el a hivatalos szériagyártás. Az induláshoz a teljes eszközkészlet és a személyzet is a rendelkezésünkre áll.

Két további vevőtől négy másik projektet is elnyertünk, az ehhez szükséges szerszámok tervezése és gyártása már zajlik Kínában. Ezek tesztelése az év második felében várható Magyarországon, a szállítás pedig 2025-től.

– Elektromos és hagyományos autókhoz is gyártanak majd alkatrészeket Miskolcon. Milyen alkatrészek készülnek majd az üzemben?

– A miskolci üzem elektromosautó-alkatrészek gyártására épült, ez a fő cél, ettől nem kívánunk eltérni. Ez az iparág intenzív növekedési fázisban van Európában, részben az EU-s döntéseknek is köszönhetően. Az elektromos autókkal kapcsolatos gyártási tapasztalat már régóta megvan Kínában a Chervon Autónál. A cég termékpalettájának zömét már az e-autós alkatrészek jelentik.

A villanymotorok külső és belső házával indulunk, emellett inverterházakat, inverterfedeleket gyártunk az első projektek során. A későbbiekben nagyméretű akkumulátortálcák és fedelek, illetve gépjárműszerkezeti egységek gyártása fog zajlani Miskolcon. Jelenleg 2700 tonnás a legnagyobb öntőgépünk, de a következő projektekhez négy, illetve ötezer tonnás gépekre lesz szükség.

– A gyártás mellett kutatás-fejlesztési tevékenységet is terveznek Magyarországon?

– Mint említettem, a szerszámok tervezése és gyártása a kezdetekben Kínában zajlik, még nagyon az elején járunk az európai üzemelésnek. A Chervon Auto a miskolci üzemen túl is szeretne még terjeszkedni Európában. Kínában hét termelőüzeme van a cégnek, az előttünk legutóbb elkészült gyárhoz egy négyszintes kutatás-fejlesztési központ is kialakításra került – jelenleg itt zajlik a Chervon Auto összes gyárának K+F tevékenysége.

– A Chervon Auto 2023-ban lépett be a Magyar Gépjárműipari Egyesületbe. Milyen megfontolásból választották a MAGE-tagságot?

– Kínában a nyomásos-öntött elektromosautó-alkatrészek terén a Chervon Auto piacvezető. Európában is hasonló ambíciókkal rendelkezünk, nemcsak egy egyszerű beszállítói szeretnénk lenni az OEM-eknek és a Tier-1-es, Tier-2-es beszállítóknak, hanem aktív szereplőivé akarunk válni az európai autóiparnak.

Az elektromosautó-ipar Európában és Magyarországon is egyre hangsúlyosabb, számos olyan távol-keleti cég jelenik meg hazánkban is, ami Kínában már a Chervon Auto vevőkörébe tartozik. Nem titkolt szándékunk, hogy ezekkel a vállalatokkal Európában is közös üzletet hozzunk létre. Természetesen ez azt igényli, hogy rajta tartsuk a kezünket az elektromosautó-ipar ütőerén, ehhez egy nagyon fontos platform a MAGE az információáramlás szempontjából.

Jelenleg még építkezünk, a kapcsolat nem kifejezetten aktív a részünkről, de 2024 folyamán ezek az aktivitások fel fognak gyorsulni, minél nagyobb részt kívánunk vállalni a MAGE életében, és támogatni szeretnénk az egyesület tevékenységét informálisan is.