A Suzukival együtt nőtt fel a Pata Kft.

2023-ban lett a MAGE tagja a Pata Kft., ám a vállalat már harminc éve a Magyar Suzuki Zrt. beszállítója. Dr. Pata Ildikó, a vállalat ügyvezető igazgatója röviden bemutatta a céget, és beszélt a Pata Kft. Magyar Suzuki Zrt.-vel való kapcsolatáról is.

– 2023-ban ünnepelte a vállalat a fennállásának 30. évfordulóját, amit nem minden hazai kkv ér meg. Hogyan ünnepelték ezt a kerek évfordulót, tűztek ki új célokat a következő évekre vonatkozóan?

– A Pata József Gépipari Kft-t harminc évvel ezelőtt alapítottuk a szüleimmel közösen, de ezt megelőzően édesapám már megkezdte az egyéni vállalkozói tevékenységét: kispréseken mezőgazdaságigép-alkatrészeket gyártott. 1993-ban úgy döntöttünk, követjük az idők szavát és kft-vé alakulunk.

Rengeteg és nagyon kemény munkával jutottunk el idáig, ez a kezdeti években még a szüleim érdeme volt, én akkor az egyetemről kikerülve bíróként dolgoztam, ám mindig részese voltam a családi vállalkozásnak.

A család hitvallása, hogy keményen dolgozunk, és amikor van mit, azt büszkén ünnepeljük. Az elmúlt harminc évben erre több alkalmunk is adódott, legutóbb október hatodikán – a szüleim házassági évfordulóján -, amikor a cég fennállásának harmincadik évfordulóját ünnepeltük. Ekkor felavattuk az utolsó olyan csarnokunkat, ami a jelenlegi telephelyen épült.

Természetesen vannak terveink a közeli és távoli jövőre is vonatkozóan. Fontos megemlítenem, hogy az elmúlt harminc év sikerének fontos állomás volt, hogy édesapám ösztönösen elindította a generációváltást a cégnél, így a bírói munkámat hátrahagyva bekapcsolódtam a Pata Kft. életébe mintegy húsz éve. Így volt időnk megtanulni és megszokni a közös munkát, édesapám hat évvel ezelőtti halálakor viszonylag gördülékenyen tovább tudtuk vinni a céget, és sikeresek tudtunk maradni. Büszkeséggel várjuk a harmadik generáció – a gyerekeink – bekapcsolódását a cég életébe.

Dr. Pata Ildikó, a Pata Kft. ügyvezető igazgatója

– A Pata Kft. a kis- és középvállalkozások között élen jár az új technológiák adaptálásában. Mit jelent ez a gyakorlatban? Milyen technológiákat alkalmaznak a vállalat fő tevékenységének számító autóipari sajtolt és hegesztett karosszéria elemek gyártásánál?

– Egy családi vállalkozás egyik pozitívuma, hogy viszonylag könnyen és rugalmasan tud döntéseket hozni, ez a mi életünkre is mindig jellemző volt. Ha megjelent egy technológia, akkor azt mi megvásároltuk, megtanultuk az alkalmazását, majd beépítettük a tevékenységünkbe. Így történt például a robotcellák esetében is tizenöt évvel ezelőtt is – ma tizenkét robotcellánk van.

A présgépek esetében így haladtunk a kisebb teljesítményűek felől a komolyabbak felé, amikkel már nagyobb alkatrészeket lehet alakítani. Mára a transzfertechnológia bevezetésével csökkenteni tudtuk az egy alkatrészre eső gépek számát és a szükséges munkaerőt is.

– Az új technológiák adaptálása – az említett példák is – jellemzően komoly beruházásnak számítanak egy kkv életében. Mi tette lehetővé ezt a fejlődést?

– Itt visszakanyarodnék a családi vállalkozás előnyeihez – nekünk nem kellett senkivel elszámolnunk, minden évben mi döntünk arról, hogy kivesszük-e az osztalékot vagy nem. Ha olyan beruházásra készültünk, ami igényelte a tőke visszaforgatását, akkor ezt megtettük. Például a 2008-as válság idején édesapám úgy döntött, előre menekülünk, és komoly eszköz- és ingatlanfejlesztésbe kezdtünk, ami a válság elmúltával nagy versenyelőny volt számunkra.

Kiemelném még, hogy az utóbbi tíz évben tetemes mennyiségű pályázaton indultunk sikerrel, ami óriási segítséget jelentett.

– A válságok kapcsán térjünk ki egy kicsit a legfrissebb kihívások egyikére, az energiaválságra. Az energiahatékonyság és fenntarthatóság minden vállalat életében egyre nagyobb szerepet kap, az energiaválság mintegy katalizátorként működött ezen a területen. Milyen lépéseket tett az energiahatékonyság érdekében a Pata Kft.?

– Apró lépésekkel haladunk előre. Számunkra az elektromos energia a legfontosabb, ezt használjuk a technológiánkhoz – a gáz a fűtésben játszik központi szerepet. Alapos odafigyeléssel próbálunk nem elszállni a költségeinkkel, például minden csarnokban folyamatosan lecseréljük az izzókat energiatakarékosabb LED-es izzókra. A legújabb csarnokunkat már felszereltük napelemekkel, illetve környezetbarát technológiákat alkalmazunk az üzemeltetése során.

– A cég a kezdetektől beszállítója a Magyar Suzuki Zrt-nek. Hogyan sikerült ilyen hamar az esztergomi autógyártó beszállítójává válniuk? Miként segítette ez a kapcsolat a Pata Kft. fejlődését, vállalati kultúrájának alakulását?

– Mindig szívesen beszélek a Magyar Suzukival való kapcsolatunk kezdetéről, annyira meseszerű a történet. Édesapám 1992-ben egyedül, mobiltelefon nélkül, egy rozoga kisautóval indult el a Suzukihoz Esztergomba, amikor olvasta, hogy beszállítói válogatót tart a cég. Elsőre eltanácsolták azzal, hogy már befejeződött a válogatás, de édesapám a portáról még telefonált, ám ekkor sem járt sikerrel. A hazaút előtt még egy postáról is megpróbálkozott egy telefonnal, ekkor a hölgy már indulatosan kérte meg arra, hogy vegye tudomásul a döntést. Ezt a hangos telefonbeszélgetést meghallotta a Suzuki akkori japán igazgatója is, aki érdeklődött az ügyről. Mikor megtudta, hogy édesapám mennyire kitartóan próbálkozik, egy japán közmondásra („Aki nagyon kitartóan kopogtat, azt be kell engedni!”) hivatkozva esélyt adott neki, amivel élt is.

Két kis alkatrésszel lettünk a Magyar Suzuki beszállítói 1992-ben, és nagyon büszkék vagyunk arra, hogy harminc éve folyamatosan a cég beszállítói lehetünk. Később egyre nagyobb alkatrészeket szállítottunk a vállalatnak, ma pedig már közel kétszázféle alkatrészből, átlagosan napi 60 ezer, éves szinten 14 millió darab terméket szállítunk. Minden esztergomi modellbe szállítottunk alkatrészt.

Kiemelném, hogy fantasztikus segítséget kaptunk a Suzukitól az első percektől kezdve – amikor még nemhogy autógyártási tapasztalatunk, de rendes autónk sem volt. A szakmai véna és az eltökéltség mellett édesapám minden szakmai tanácsot megfogadott, így a japán tanácsadókkal is kiváló viszonyt ápolunk.

A japán vállalati kultúra is nagy hatással van ránk, ezt mi sem bizonyítja jobban, mint az édesapám emlékére állított emlékmű a telephelyünkön, ami egy japán origamimadarat ábrázol.

– A vállalat 2023-ban lépett be a Magyar Gépjárműipari Egyesületbe. Miért döntöttek a MAGE-tagság mellett?

– Számos szakmai szervezetnek a tagjai vagyunk, a MAGE részéről Kilián Csaba főtitkár úr már évek óta szoros kapcsolatot ápolt velünk, több eseményre is meghívott minket, sok hasznos információt kaptam ezáltal. A kedvező tapasztalatok hatására úgy döntöttem, hogy szeretnénk a MAGE tagjává válni.

Lehetőségeinkhez mérten igyekszünk részt venni a MAGE eseményein a jövőben is, immár tagként, és remélem, hogy ezzel gazdagodni fogunk.