Stratégia nélkül veszélyben az európai elektromos járműipar jövője?

Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) legfrissebb jelentése szerint Kína és az Egyesült Államok egyre erősödő versenypozíciója veszélyezteti az Európai Unió elektromos járműgyártás megerősítésére irányuló erőfeszítéseit. Az EU-nak egy határozott ipari stratégia megalkotására kellene törekednie az elektromos járműgyártás támogatása céljából – hangsúlyozza a járműipari szervezet.

Az ACEA közleményében kiemeli Kína átfogó politikáját, mely magába foglalja a nyersanyagbányászattól kezdve, a gyártáson és a töltőhálózatok kiépítésén át a teljes elektromos járműre életciklusra vonatkozó újrahasznosításig, jelentősen erősítve ezzel a térség versenyképességét. Ezzel szemben az EU iparpolitikája tagolt szabályozási megközelítést alkalmaz, ami gyengítheti pozícióját. A jelentés kitér az Egyesült Államok helyzetére is, ahol egyre nagyobb lendületet kap az elektromos járművek gyártási központjának kialakítása, valamint az inflációcsökkentési törvény (IRA) keretében nyújtott példátlan mértékű finanszírozás, mellyel fellendítik az amerikai autóipart, tovább nehezítve ezzel az európai autógyártók versenyképességét az unió számára egyik legfontosan exportpiacon.

„Kínával és az Egyesült Államokkal ellentétben az EU-nak nincs szilárd ipari stratégiája az elektromos járművek gyártásának támogatására” – fejtette ki Sigrid de Vries, az ACEA főigazgatója. „Egy élénk, európai elektromos járműipar elengedhetetlen az éghajlati célok teljesítéséhez. Ha Európa akarja meghatározni a dekarbonizáció globális ütemét, akkor többet kell tennie azon kritikus iparágak összehangolt és átfogó támogatásáért, amelyek a megoldás részét képezik.”

Összehangolt és következetes stratégia kell

Habár a jelentés kiemeli az európai akkumulátorcellagyártás fejlődését, rámutat arra is, hogy az akkumulátor-értéklánc fejlesztése nem tart lépést a kereslettel, ami a Kínától való függőség fennmaradásához vezethet. „Bátorságért kiáltanak az EU közelmúltbeli jelzései, melyek igazolják az ágazatunk előtt álló hatalmas kihívásokat és versenyképességet fenyegető veszélyeket. Az elektromos járművekre vonatkozó, Európai Unió és Egyesült Királyság közötti származási szabályok kiterjesztésére irányuló közelmúltbeli javaslat is ezt jelzi, de az EU túl gyakran hoz meggondolatlan döntéseket a kulcsfontosságú iparágak kárára” – tette hozzá Sigrid de Vries, az ACEA vezérigazgatója. „Az EU szabályozási keretéből hiányzik a járművek elektrifikációjának holisztikus megközelítése. A szabályok sokasága létfontosságú forrásokat von el, és aláássa a versenyképességet. Az éghajlatváltozás megállítása és a virágzó európai elektromos járműipar ösztönzése érdekében az EU-nak személyre szabott szabályozási és pénzügyi keretet kell kidolgoznia a támogató üzleti környezet megteremtéséhez.”