Szabályozással erősítheti szerepét az EU az elektromosautó-versenyben

Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) támogatja az Európai Bizottság javaslatát, mely szerint három évvel meghosszabbítanák a jelenlegi elektromos jármű-akkumulátorokra vonatkozó szabályozást az Európai Unió és Egyesült Királyság közötti Szabadkereskedelmi és Együttműködési Megállapodásban.

Az Egyesült Királysággal kötött megállapodással az EU elkerülné az Európában gyártott elektromos járművek szigetországba irányuló exportjára kivetendő 10 százalékos vámtarifákat. Mindez kritikus pillanatban történne az Európai Unió tisztán elektromos autógyártásának növekedése és a globális akkumulátoros elektromos autók fejlődésének versenye szempontjából egyaránt.

Az ACEA sürgeti a Tanácsot, hogy mihamarabb jóváhagyás születhessen a Bizottság javaslatáról. „Mindez nemcsak az EU elektromosautó-gyártása miatt létfontosságú, hanem az egész európai akkumulátor-értéklánc jólétének biztosítása tekintetében elengedhetetlen lépés” – fejtette ki Sigrid de Vries, az ACEA főigazgatója. „A javaslat elfogadásának elmulasztása exportunk versenyképességének csökkenését jelentené. Ráadásul negatív hatással lenne az európai akkumulátorok és akkumulátoranyagok iránti keresletre is, mivel a tisztán elektromos autók piaci részesedését így a harmadik országbeli versenytársak nyernék meg.”

A tervezet elfogadás nélkül 4,3 milliárd eurós költséget jelentene az unió autógyártói számára, ami az európai termelésben akár 480 ezer akkumulátoros elektromos egységnyi járműcsökkenést is eredményezhet a következő három évben. Az ACEA tagjai elkötelezettek és teljes mértékig támogatják a fejlett és versenyképes zöld mobilitási értéklánc európai fejlesztését, és hangsúlyozzák, hogy a Bizottság javaslata segít áthidalni a jelenlegi és a jövőbeli helyzetünk közötti szakadékot, amikorra ezek a beruházások már iparilag jelentős termelést fognak lehetővé tenni.

Addig is, az ACEA arra kér minden EU tagállamot, hogy egyhangúlag szavazzák meg az Európai Bizottság javaslatát, mely támogatja az autóipar stabilitásának biztosítását, amíg a zöld mobilitás kritikus szakaszba lép, valamint segít szembenézni a tisztán elektromos autók terén kialakuló új globális versennyel.