Véget ért a Magyar Gépjárműipari Egyesület és az autopro.hu „A fenntarthatóság útján az autóipar – Versenyképes megoldások a mesterséges intelligenciától az elektrifikációig” című, közös szervezésű járműipari konferenciája. Október 17-én rendezték meg a TECHTOGETHER+ innovatív ipari kiállítást és konferenciát, mely 31 kiállítót és 600 résztvevőt vonzott.
A konferenciát a szervezők részéről Kilián Csaba a Magyar Gépjárműipari Egyesület (MAGE) Főtitkára nyitotta meg. Kiemelte, hogy a rendezvény az autóipar legújabb, leginnovatívabb fejlesztéseibe ad betekintést, bemutatva azt, hogy a mesterséges intelligencia, a digitalizáció az elektrifikáció hogyan nyit új utakat lehetőségeket az ipari termelésben és a fenntarthatóság területén. A jelenlegi nagyon gyors és gyakran kiszámíthatatlan gazdasági, technológiai, szabályozásbéli vagy politikai változások kihívásai mellett kell megtalálnunk a lehető legjobb megoldásokat annak érdekében, hogy versenyképesek maradjunk.
A nyitó előadást Dr. Nagy Ádám a Gazdaságfejlesztési Minisztérium Iparügyekért felelős helyettes államtitkára tartotta.
![](https://mage.org.hu/wp-content/uploads/2023/10/DrNagyAdam_TTmegnyito-1024x768.jpg)
Dr. Nagy Ádám a Gazdaságfejlesztési Minisztérium Iparügyekért felelős helyettes államtitkára a Techtogether+ járműipari konferencián tartott előadásában ismertette a globális járműipart érintő kihívásokat és a hazai helyzetet. Elmondta, hogy 2023-ban csökkenés tapasztalható 2022-höz képest az iparban – a kormány célja a tendencia megfordítása. Az ipari termelés ágazati bontásában az látható, hogy a járműipar és alágazatai szinte egyedüliként bővülést érnek el 2022-höz képest. Ugyanakkor kihívást okoz a hazai járműiparban – és más ágazatokban is – a munkaerőpiac telítettsége, vagyis az, hogy kevés az elérhető képzett új munkaerő.
![](https://mage.org.hu/wp-content/uploads/2023/10/NagyAdam_prezentacio17-1024x577.jpg)
A helyettes államtitkár külön bemutatta annak az egyeztetésnek az eredményét, melyet a járműipari szereplőkkel folytattak az iparág legfontosabb kihívásairól Az. interjúk alapján 10 főbb fájdalompont lett azonosítva. Az előadásban meghatározott járműipari kihívásokat és fájdalompontokat alább láthatjuk.
![](https://mage.org.hu/wp-content/uploads/2023/10/NagyAdam_prezentacio18-1024x577.jpg)
Ipari metaverzum, digitális twin, ADAS kihívások
Ami pár éve még kutatási fázisban volt, néha utópiának számított, arról most tapasztalati információkat kaptak a hallgatók. A magas költségekkel járó és nagy tudású szakemberek bevonását megkövetelő digitális és automatizációs beruházások tervezése előtt a több irányból megvilágított kérdések nagy segítséget jelentenek. Az előadóktól megtudhatták, miként alakítja át a gyártást a mesterséges intelligencia alkalmazása. Milyen hatása van az MI-nek a gazdaságosság növelésére a minőség fokozása mellett. Már a digitális twin is megnövelte a pontosságot, a kiszámíthatóságot, és költségmegtakarítási lehetőséget teremtett a vállalkozásoknak az innováció felgyorsításával. Az ipari metaverzum megkönnyíti a fizika törvényeinek a mai digitális ikreknél részletesebb modellezését új lehetőséget teremtve a gyártástervezésben. Az automatizálás tervezése során a teljes ökoszisztémát kell vizsgálni, amihez minden területre kiterjedően kapott példákat a hallgatóság.
Azt, hogy mennyire kikerülhetetlen a digitalizáció a termelésben több előadó is hangsúlyozta: a dekarbonizáció csökkentésétől, a tűzvédelem újratervezéséig minden területen meghatározóak az informatikai megoldások. Minden ilyen fejlesztés során különleges figyelmet kell fordítani a kiberbiztonságra. A konferencián az ADAS kiberbiztonsági kihívásait is megismerhették a résztvevők.
ESG a fókuszban
Az ESG jelentés egy olyan dokumentum, amelyet az adott szervezet tesz közzé a teljesítményére vonatkozó lényeges információkról, magukban foglalva a különböző környezetvédelmi (Environmental), társadalmi (Social) és vállalatirányítási (Governance) szempontokat. Első olvasásra ez csak egy újabb dokumentum, de a beszállítók számára egy újabb megfelelési szempontot jelent a megrendelők részéről, tehát nagyon komolyan kell foglalkozni a kérdéssel.
A fenntarthatóság és hatékonyság kapcsolata az iparban minden területen megjelenik. Már tervezési szakaszban figyelembe kell venni az új követelményeket és példákat láthattak a nézők az ökodizájn, a vontatási trendek és a termoformázás területéről. A megvalósításhoz persze szükség van a célgépgyártók magas tudására és az additív technológiák szakszerű alkalmazására is.
Fenntartható hajtások útján
A digitalizáció mellett a másik nagy hajtóerő a járművek hajtásának fejlődése, az elektrifikáció. Ennek járműgyártókat érintő változásairól a Magyar Suzuki Zrt.-től hallhattak előadást az érdeklődők. A sokat kritizált, de a járműipar számára nélkülözhetetlen akkumulátorgyártás zöldenergia átállási lehetőségeit és ennek aktuális kérdéseire válaszokat kaptak a résztvevők a CATL-től.
A konferencia résztvevői nem csak elméletben ismerkedhettek meg az automatizáció és robotikai kérdésekkel, hanem a helyszínen megismerhették a Chemplex Kft., Mitsubishi Electric, Robot System Kft., SCHUNK Intec Kft. képviselőit is. Az SK On Hungary Kft. kiállítóként vett részt a rendezvényen így a hazai akkumulátorgyártás két nagy szereplőjével is találkozhattak az érdeklődők a TECHTOGETHER+ rendezvényen.
A jövőt a Techtogether rendezvényeken az új technológiák mellett az egyetemi hallgatók képviselik és így történt ez most is. A hajókat és különféle hajtású járműveket, rakétát bemutató egyetemi csapatok legújabb fejlesztéseit láthatták a nézők. A csapatok között zajló versenyt ebben az évben a BME Formula Racing Team csapat nyerte a 14 versenyző csapat közül. A második helyezett az Electric Racing Miskolc, a harmadik pedig a BME Motorsport csapata lett.
Színes előadói gárda
A konferencia szakmai színvonalát számtalan kiemelkedő előadó garantálta, köztük Dr. Keszte Róbert, a Continental Automotive Hungary Kft. Ügyvezető igazgatója, Fekete Attila, a fiREG fejlesztési vezetője, Fodor Attila, GeniuSafe GmbH Ügyvezetője, Gadácsi-Borosi Aranka a Knorr-Bremse Vasúti Jármű Rendszerek Hungária Kft. ECO-Design szakértője, Hajas Tamás, a Mitsubishi Electric Business Development menedzsere, Horváth Iván, a Siemens Zrt. Factory Automation Solution Csoportvezetője, Kasnya-Kovács László a Kvint-R Kft. Ügyvezető igazgatója, Kiss István az ACPS Automotive Kft. R&D vezetője, Nógrádi József a Trenkwalder Recruitment Kft. Kereskedelmi és marketing vezetője, Novák Gyula a Magyar Suzuki Zrt. Termelésért felelős operatív igazgatója és Igazgatósági tagja, Oláh István az Audi Hungaria Zrt. Motorgyártás, Mechanikus Megmunkálás vezetője, Rehák Bálint, a Bosch Rexroth Kft. Projektértékesítésért felelős vezetője, Sipos Sándor, a Chemplex Kft. Tulajdonosa, Szilágyi Balázs, a CATL Közügyekért felelős európai igazgatója, Szücs Réka, a Deloitte Magyarország Fenntarthatóság és Klímaváltozási tanácsadás Üzletágvezetője, Tóth Bálint a Nefab Packaging Hungary Kft. Ügyvezető igazgatója és még sokan mások.
A Techtogether mérnökhallgatói versenyre a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemről, a Debreceni Egyetem Műszaki Karáról, az Eötvös Loránd Tudományegyetemről, a Neumann János Egyetemről, az Óbudai Egyetemről, a Pannon Egyetemről, a Széchenyi István Egyetemről és a Szegedi Tudományegyetem Mérnöki Karáról érkeztek csapatok.
![](https://mage.org.hu/wp-content/uploads/2023/10/Techtogether_kiallitas_34352655-1024x614.jpg)