A siker kulcsa az alkalmazkodási képesség – fenntarthatósági példák a hazai járműiparból

Véget ért a Magyar Gépjárműipari Egyesület és az autopro.hu „A fenntarthatóság útján az autóipar – Versenyképes megoldások a mesterséges intelligenciától az elektrifikációig” című, közös szervezésű járműipari konferenciája. Október 17-én rendezték meg a TECHTOGETHER+ innovatív ipari kiállítást és konferenciát, mely 31 kiállítót és 600 résztvevőt vonzott.

A konferenciát a szervezők részéről Kilián Csaba a Magyar Gépjárműipari Egyesület (MAGE) Főtitkára nyitotta meg. Kiemelte, hogy a rendezvény az autóipar legújabb, leginnovatívabb fejlesztéseibe ad betekintést, bemutatva azt, hogy a mesterséges intelligencia, a digitalizáció az elektrifikáció hogyan nyit új utakat lehetőségeket az ipari termelésben és a fenntarthatóság területén. A jelenlegi nagyon gyors és gyakran kiszámíthatatlan gazdasági, technológiai, szabályozásbéli vagy politikai változások kihívásai mellett kell megtalálnunk a lehető legjobb megoldásokat annak érdekében, hogy versenyképesek maradjunk.

A nyitó előadást Dr. Nagy Ádám a Gazdaságfejlesztési Minisztérium Iparügyekért felelős helyettes államtitkára tartotta.

Dr. Nagy Ádám a Gazdaságfejlesztési Minisztérium Iparügyekért felelős helyettes államtitkára

Dr. Nagy Ádám a Gazdaságfejlesztési Minisztérium Iparügyekért felelős helyettes államtitkára a Techtogether+ járműipari konferencián tartott előadásában ismertette a globális járműipart érintő kihívásokat és a hazai helyzetet. Elmondta, hogy 2023-ban csökkenés tapasztalható 2022-höz képest az iparban – a kormány célja a tendencia megfordítása. Az ipari termelés ágazati bontásában az látható, hogy a járműipar és alágazatai szinte egyedüliként bővülést érnek el 2022-höz képest. Ugyanakkor kihívást okoz a hazai járműiparban – és más ágazatokban is – a munkaerőpiac telítettsége, vagyis az, hogy kevés az elérhető képzett új munkaerő.

A helyettes államtitkár külön bemutatta annak az egyeztetésnek az eredményét, melyet a járműipari szereplőkkel folytattak az iparág legfontosabb kihívásairól Az. interjúk alapján 10 főbb fájdalompont lett azonosítva. Az előadásban meghatározott járműipari kihívásokat és fájdalompontokat alább láthatjuk.

Ipari metaverzum, digitális twin, ADAS kihívások

Ami pár éve még kutatási fázisban volt, néha utópiának számított, arról most tapasztalati információkat kaptak a hallgatók. A magas költségekkel járó és nagy tudású szakemberek bevonását megkövetelő digitális és automatizációs beruházások tervezése előtt a több irányból megvilágított kérdések nagy segítséget jelentenek. Az előadóktól megtudhatták, miként alakítja át a gyártást a mesterséges intelligencia alkalmazása. Milyen hatása van az MI-nek a gazdaságosság növelésére a minőség fokozása mellett. Már a digitális twin is megnövelte a pontosságot, a kiszámíthatóságot, és költségmegtakarítási lehetőséget teremtett a vállalkozásoknak az innováció felgyorsításával. Az ipari metaverzum megkönnyíti a fizika törvényeinek a mai digitális ikreknél részletesebb modellezését új lehetőséget teremtve a gyártástervezésben. Az automatizálás tervezése során a teljes ökoszisztémát kell vizsgálni, amihez minden területre kiterjedően kapott példákat a hallgatóság.

Azt, hogy mennyire kikerülhetetlen a digitalizáció a termelésben több előadó is hangsúlyozta: a dekarbonizáció csökkentésétől, a tűzvédelem újratervezéséig minden területen meghatározóak az informatikai megoldások. Minden ilyen fejlesztés során különleges figyelmet kell fordítani a kiberbiztonságra. A konferencián az ADAS kiberbiztonsági kihívásait is megismerhették a résztvevők.

ESG a fókuszban

Az ESG jelentés egy olyan dokumentum, amelyet az adott szervezet tesz közzé a teljesítményére vonatkozó lényeges információkról, magukban foglalva a különböző környezetvédelmi (Environmental), társadalmi (Social) és vállalatirányítási (Governance) szempontokat. Első olvasásra ez csak egy újabb dokumentum, de a beszállítók számára egy újabb megfelelési szempontot jelent a megrendelők részéről, tehát nagyon komolyan kell foglalkozni a kérdéssel.

A fenntarthatóság és hatékonyság kapcsolata az iparban minden területen megjelenik. Már tervezési szakaszban figyelembe kell venni az új követelményeket és példákat láthattak a nézők az ökodizájn, a vontatási trendek és a termoformázás területéről. A megvalósításhoz persze szükség van a célgépgyártók magas tudására és az additív technológiák szakszerű alkalmazására is.

Fenntartható hajtások útján

A digitalizáció mellett a másik nagy hajtóerő a járművek hajtásának fejlődése, az elektrifikáció. Ennek járműgyártókat érintő változásairól a Magyar Suzuki Zrt.-től hallhattak előadást az érdeklődők. A sokat kritizált, de a járműipar számára nélkülözhetetlen akkumulátorgyártás zöldenergia átállási lehetőségeit és ennek aktuális kérdéseire válaszokat kaptak a résztvevők a CATL-től.

A konferencia résztvevői nem csak elméletben ismerkedhettek meg az automatizáció és robotikai kérdésekkel, hanem a helyszínen megismerhették a Chemplex Kft., Mitsubishi Electric, Robot System Kft., SCHUNK Intec Kft. képviselőit is. Az SK On Hungary Kft. kiállítóként vett részt a rendezvényen így a hazai akkumulátorgyártás két nagy szereplőjével is találkozhattak az érdeklődők a TECHTOGETHER+ rendezvényen.

A jövőt a Techtogether rendezvényeken az új technológiák mellett az egyetemi hallgatók képviselik és így történt ez most is. A hajókat és különféle hajtású járműveket, rakétát bemutató egyetemi csapatok legújabb fejlesztéseit láthatták a nézők. A csapatok között zajló versenyt ebben az évben a BME Formula Racing Team csapat nyerte a 14 versenyző csapat közül. A második helyezett az Electric Racing Miskolc, a harmadik pedig a BME Motorsport csapata lett.

Színes előadói gárda

A konferencia szakmai színvonalát számtalan kiemelkedő előadó garantálta, köztük Dr. Keszte Róbert, a Continental Automotive Hungary Kft. Ügyvezető igazgatója, Fekete Attila, a fiREG fejlesztési vezetője, Fodor Attila, GeniuSafe GmbH Ügyvezetője, Gadácsi-Borosi Aranka a Knorr-Bremse Vasúti Jármű Rendszerek Hungária Kft. ECO-Design szakértője, Hajas Tamás, a Mitsubishi Electric Business Development menedzsere, Horváth Iván, a Siemens Zrt. Factory Automation Solution Csoportvezetője, Kasnya-Kovács László a Kvint-R Kft. Ügyvezető igazgatója, Kiss István az ACPS Automotive Kft. R&D vezetője, Nógrádi József a Trenkwalder Recruitment Kft. Kereskedelmi és marketing vezetője, Novák Gyula a Magyar Suzuki Zrt. Termelésért felelős operatív igazgatója és Igazgatósági tagja, Oláh István az Audi Hungaria Zrt. Motorgyártás, Mechanikus Megmunkálás vezetője, Rehák Bálint, a Bosch Rexroth Kft. Projektértékesítésért felelős vezetője, Sipos Sándor, a Chemplex Kft. Tulajdonosa, Szilágyi Balázs, a CATL Közügyekért felelős európai igazgatója, Szücs Réka, a Deloitte Magyarország Fenntarthatóság és Klímaváltozási tanácsadás Üzletágvezetője, Tóth Bálint a Nefab Packaging Hungary Kft. Ügyvezető igazgatója és még sokan mások.

A Techtogether mérnökhallgatói versenyre a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemről, a Debreceni Egyetem Műszaki Karáról, az Eötvös Loránd Tudományegyetemről, a Neumann János Egyetemről, az Óbudai Egyetemről, a Pannon Egyetemről, a Széchenyi István Egyetemről és a Szegedi Tudományegyetem Mérnöki Karáról érkeztek csapatok.