Harminc éves a modern magyar autógyártás

Első Opel Astra

Harminc évvel ezelőtt Szentgotthárd volt a rendszerváltást követően ébredező, modern kori magyar személyautógyártás bölcsője. 1992. március 13-án gördült le ugyanis a szentgotthárdi gyár szerelősoráról az első Magyarországon összeszerelt Opel Astra, az első Astra generáció, amely felváltotta a Kadett sorozatot. Antall József miniszterelnök vezette az autót első méterein az egybegyűlt dolgozók és az országos média képviselői előtt, mintegy jelezvén a magyar autóipar új korszakát.

Az eltelt harminc év alatt sok minden megváltozott. Az autószerelés az évezred végére megszűnt, az időközben megváltozott gazdasági környezet és Magyarország egyre erősödő európai piaci integrálódása következtében. Ugyanakkor az 1992 júliusában beindított motorgyárban a mai napig közel tizenegy millió motort gyártottak és a gyár majdnem ezer családnak nyújt foglalkoztatást a régióban, nem beszélve a kapcsolódó alvállalkozói hálózatról.

Ma a szentgotthárdi motorgyár egyik meghatározó szereplője a Stellantis autóipari csoportosulásnak. Az itt gyártott háromhengeres turbómotorból ezidáig kis híján hatszázezer darab készült, és hamarosan a termékskála kibővül az új generációs, négyhengeres turbó benzines motorral, amely a Stellantis márkáinak hibrid változataiban kap szerepet.

A Stellantisról

A Stellantis N.V. a világ egyik vezető autógyártója és mobilitási szolgáltatója. Legendás és ikonikus márkái megtestesítik a látnoki alapítók és a mai vásárlók szenvedélyét az innovatív termékekben és szolgáltatásokban. Ezek a többi között az Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS Automobiles, Fiat, Jeep®, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Ram, Vauxhall, Free2move és Leasys. „Sokszínűségünkkel irányítsuk a jövő mobilitását!” – jelmondata szerint a társaság arra törekszik, hogy a legnagyszerűbb, és nem a legnagyobb technológiai mobilitási vállalattá váljon, miközben hozzáadott értéket teremt az összes érdekelt fél, valamint azon közösségek számára, amelyekben működik.