A magyar járműipar története

Az első magyar benzinmotoros gépjármű alváza egy MAGE tagvállalat gyárában készült el 1905 májusában Csonka János tervei alapján.

A RÁBA Járműipari Holding Nyrt. az egykori győri Magyar Waggon- és Gépgyár Rt. és utódcégeinek az örököse. A vállalat története több mint 120 évet ölel fel. A Rába féle gépkocsigyártást a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum is egy önálló kiadványban tárgyalja.

A modernkori autóipar a termék összetettsége és a gyártás nagy tőkeigénye miatt globális méretű ágazattá vált.

Magyarország 1989 után az autóipari beruházások célpontjába került

192847_opel_astra_antall_jozsef

Opel 1991/1992

Márciusban legördült a szalagról az első Opel Astra, a modern kor első magyar építésű személygépkocsija, melyet Antall József miniszterelnök vezetett le a szerelősorról március 13-án. A jármű ma a budapesti Közlekedési Múzeumban látható. Júniusban elkezdődött az 1.6 literes, 8 szelepes motorok gyártása. Októberben Göncz Árpád Köztársasági elnök hivatalosan is felavatta a GM Hungary gyárát.

lead_800w

Suzuki 1991/1993

1993. május 7-én avatták fel Antall József miniszterelnök és a japán gyártulajdonos, Szuzuki Oszamu jelenlétében a Magyar Suzuki Részvénytársaság esztergomi gyárát. A tízezredik Suzukit Göncz Árpád, köztársasági elnök kapta meg 1993. október 15-én.
A vállalat 2012-ben, a sorozatgyártás megkezdésének huszadik évfordulóján stratégiai együttműködési megállapodást kötött a magyar kormánnyal.

b88881e8

AUDI 1993

A szerződés aláírása az iparterület megvásárlásáról és a beruházás keretfeltételeiről 1993. Az AUDI Hungaria alapítása óta a világ egyik legnagyobb motorüzeme működik Magyarországon, a cégcsoport az egyik legnagyobb külföldi befektető. A gyár kivitele adja a teljes magyar export 9%-át. Ezzel a teljesítménnyel jelenleg Magyarország második legnagyobb exportőre.

2008_uj_gyar_n

Mercedes 2008/2012

A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. a cégcsoport első kelet-európai gyára. A beruházást a legutolsó pillanatokig titokban tartották, 2008. június közepén jelentették be hivatalosan. Az építkezés 2009-ben kezdődött meg a Kecskeméttől délre, az M5 és az 5-ös út közti területen. 2012. március 29. óta gyártanak Mercedes személygépkocsikat Magyarországon.

2011-től kezdve a magyar ipari termelés fő motorja az autógyártás

Magyarország járműipara

Magyarországon több mint 900 vállalkozásban 175 ezer embert foglalkoztat a járműipar. A feldolgozóipar ezen ága azon felül, hogy a nemzeti export 20 százalékát adja, számos kis- és középvállalkozásnak, beszállítónak is munkalehetőséget ad. Győr-Esztergom, Szentgotthárd-Szombathely, Kecskemét és Miskolc régiókban koncentrálódik a magyar járműipar döntő része. A világ 100 legnagyobb járműipari beszállítója közül 51 jelen van Magyarországon. Míg 2010-ben négyezer milliárd forint volt az ágazat termelési értéke, addig ez 2018-ban már több, mint nyolcezer milliárd forint.

Vállalkozások száma közel
Foglalkoztatott emberek száma
Nemzeti exportból részesedés
%

A visegrádi országokban gyorsabban fejlődnek az autóipari régiók.

Stratégiai megállapodások

1_500x400
schwarzmüller
lead_560w

A kormány eddig 81 vállalattal kötött stratégiai megállapodást. Ezek között 37 autóiparhoz köthető cég szerepel, melyek közül 18 MAGE tagvállalat.

Magyarországon a kutatás-fejlesztés (K+F)-ráfordítások aránya a GDP-hez képest az elmúlt évtizedben 1% volt. Stratégiai cél, hogy ez az érték 2020-ra 1,8% legyen.

Az Európai Unió kutatási és innovációs keretprogramjának támogatásával a 2014-2020 közötti időszakban a K+F-re fordítható összeg:

EURO

A legnagyobb autóipari beruházók K+F területen:

AUDI, BOSCH-CSOPORT, CONTINENTAL, KNORR-BREMSE, ZF, THYSSENKRUPP, VALEO

A magyar járműipar versenyképességének sikerkritériumát az autóipari beszállítók három tényezőben, a hozzáadott érték növelésében, a K+F feladatok és az innováció Magyarországra vonzásában látják.