Magyar idő szerint november 6-án, szerdán délelőtt vált biztossá, hogy az ide amerikai elnökválasztást a Republikánus Párt jelöltje, a 2017 és 2021 között egyszer már regnáló Donald Trump nyerte.
A győzelmi beszédében érthető módon nem tért ki részletesen a járműiparra, arról beszélt csak, hogy egy új aranykor jöhet az USA számára, és ismét naggyá teszi az országot. A kampányban azonban már bőven téma volt az autóipar helyzete is!
Donald Trump a kampányhajrában úgy fogalmazott, hogy amíg ő elnök lesz, addig az USA egyetlen államában sem tilthatják be a belső égésű motorral szerelt autók forgalmazását. Ilyen tervvel eddig egyébként csak Kalifornia rendelkezik, de a céldátum a most következő elnöki ciklus utánra esik.
Trump viszonya az elektromobilitáshoz egyébként is kettős: bár többször is kritikusan nyilatkozott a zöld átállásról és támogatja a fosszilis energiahordozók további használatát is, Elon Muskkal kifejezetten jó viszonyt ápol – őt a győzelmi beszédében is szupergéniusznak nevezte, akit meg kell óvni. Trump elsősorban az amerikai munkahelyek megvédést hangsúlyozza az elektromos átállás kapcsán, ebbe viszont beletartozik az elektromos autókat gyártó Tesla helyi üzemeinek támogatása is.
Ahol biztos nem örülnek: Kína
Ami egyértelműnek tűnik már most, a választás utáni órákban, hogy a kínai autógyártók számára nem sok jót ígér Donald Trump újabb ciklusa. Igaz, egyik jelölt sem bánt kesztyűs kézzel a kínaiakkal a kampány során, de egyértelműen Trump az, aki szigorúbb politikát ígért. Az amerikai autógyártók védelme érdekében, a kampány alapján Trump akár több száz százalékkal megemelheti a kínai autókra vonatkozó vámokat, és az olyan kiskapukat is lezárná, mint a mexikói gyártás.
Trump a vámokkal kapcsolatos kijelentései mellett megígérte, hogy megerősíti az amerikai autóipart. Szakértők szerint tervei ugyanakkor növelhetik a járművek árát.
Mi lesz Európával?
A legizgalmasabb kérdés számunkra, hogy mi lesz így az európai járműiparral. A Kínával szembeni szigorú szabályozás egybevág az európai célokkal és érdekekkel, ugyanakkor várhatóan az európai autókat is érinthetik a védővámok, hiszen Trump az amerikai autógyártás védelméről beszélt. Nyilvánvaló, hogy ugyanakkora szigorról nem lehet szó – legalábbis ebben bízhat most minden európai, koreai és japán OEM.
Sok még a nyitott kérdés, mindenesetre az talán kijelenthető, hogy az Egyesült Államokban lassabb, vagy legalábbis kevésbé dotált elektromos átállás várható, a kínai autógyártókkal szembeni pedig szigorú politika következik az előttünk álló négy évben.