Nem tartható az EU 2035-ös terve a német kancellár szerint


Németország első embere szerint nem szabad 2035-től megtiltani a belső égésű motorral szerelt új autók forgalomba helyezését Európában. A tiltás miatt Németország versenyképességi hátrányt szenved el Kínával szemben Friedrich Merz kancellár szerint.

Friedrich Merz német kancellár egy interjúban kijelentette, hogy azt szeretné, ha az Európai Unió visszavonná a belső égésű motorok kivezetésére kitűzött 2035-ös határidőt. Merz álláspontja nem meglepő, hiszen a közelmúltban olyan német cégek álltak ki a technológiai sokszínűség (így a belső égésű motor 2035 utáni használata mellett), mint a Volkswagen, a BMW és a Mercedes-Benz, sőt, az autopro.hu-nak adott interjúban a Bosch hazai vezetője, Dr. Szászi István is hasonló álláspontot fogalmazott meg.

A németek álláspontja szerint az EU-s célkitűzés miatt a német (és európai) járműipari vállalatok nehezen tudnak versenyképesek maradni a kínai riválisokkal, például a BYD-vel szemben. Október 10-én az EU autóipari csúcsot tart, ahol nyilvánvalóan a 2035-ös tiltás lesz az egyik fő téma, Merz a találkozó kapcsán nyilatkozott.

Mint ismert, szeptemberben az EU ígéretet tett a 2035-ös célkitűzés felülvizsgálatának felgyorsítására, miután az ACEA nyílt levelet írt az unió vezetőinek.

Belpolitikai vita

A 2035-ös cél a német kormányon belül is vitákat gerjesztett: Merz szerint az SPD-s környezetvédelmi miniszter, Carsten Schneider „még nem győződött meg” a célkitűzés elvetésének szükségességéről, de hozzátette, hogy reméli, a kormány az október 10-ei, csütörtöki autóipari ülés előtt közös álláspontra jut.

Merz rámutatott, hogy a teherautó-gyártáshoz továbbra is szükség van dízelmotorokra, és „súlyos hiba” lenne, ha Németország nem tudna kutatásokat és fejlesztéseket végezni ezen a területen. Merz a szintetikus üzemanyagok mellett foglalt állást, remélve, hogy azok fejlesztésével környezetbarát módon üzemeltethetők maradnak a belső égésű motorok – írja az AFP.