Határozott irány nélkül nagy bajban lehet az európai járműipar


A magyar járműipar igazi nagyágyúinak részvételével zajlott le az idei Techtogether+ első kerekasztal-beszélgetése a Drivingcampen, az autopro.hu és a Magyar Gépjárműipari Egyesület (MAGE) közös szervezésében megvalósuló szakmai rendezvényen. Szó esett az iparág előtt álló kihívásokról, Európa helyzetéről és az elektromos átállásról is.

A Techtogether+ három az egyben rendezvényének Hatékonyság és felelős működés a verseny szorításában című konferenciáján az ipar legégetőbb, legizgalmasabb és leginkább húsba vágó témái kerültek elő a hazai járműipar kiemelkedő szereplői által megvitatva. A beszélgetésen Les Zoltán, az Audi Hungaria Zrt. járműgyártásért felelős igazgatósági tagja, Dapsy Zoltán, az AUMOVIO Budapest ügyvezető igazgatója és gyárigazgatója, Krisztián Róbert, a Magyar Suzuki Zrt. vezérigazgató-helyettese, Szilágyi Balázs a CATL Hungary közügyekért felelős vezetője, valamint dr. Pata Ildikó, a Pata Ipari Kft. tulajdonos ügyvezetője vettek részt, míg a moderátor a Magyar Gépjárműipari Egyesület ügyvezető főtitkára, Kilián Csaba volt.

Elsőként a kihívások kerültek terítékre. Krisztián Róbert optimistán látja a magyar járműipart, véleménye szerint közép és hosszútávon növekvő pályára állhat az iparág. Ugyanakkor a jelenlegi helyzettel kapcsolatban megjegyezte, hogy újdonság a kihívások sokrétűsége, komplexebb a megoldásra váró halmaz, mint egy-egy konkrét válság idején. Ma a legnagyobb kihívás az Európai Unióban a piaci kereslet visszaesése, és ebből fakadóan a gyárak alacsony kihasználtsága: „míg 2019-ben és az azt megelőző években 15 – 15,5 millió autót adtak el Európában, addig idén az előrejelzések szerint 13 millió eladott autó várható a régióban” – fogalmazott Krisztián Róbert. Hozzátette, idén várhatóan 6 százalék lesz a kínai gyártók piaci részesedése, ez viszont folyamatosan bővül, 2019-ben viszont még elhanyagolható volt. Azaz összességében 2,5 – 3 millió autóval kevesebbet gyártanak Európában a korábbiakhoz képest, ami komoly probléma.

Les Zoltán ellenben negatívabb képet festett. Mint fogalmazott, a hazai autógyárak tulajdonosai is nyugat-európai cégek, ezért Európa nehezebb helyzete kihat Magyarországra. A versenyképességet illetően kihívásnak tartja a kínaitól eltérő munkakultúrát, a robotizáció alacsonyabb szintjét Kínához és Japánhoz viszonyítva, valamint azt, hogy nincs határozott irány az EU-ban. Magyarországon emellett túl kevés mérnököt képeznek, ez is gond lehet hosszabb távon.

Les Zoltán, az Audi Hungaria Zrt. járműgyártásért felelős igazgatósági tagja (jobbra)Les Zoltán, az Audi Hungaria Zrt. járműgyártásért felelős igazgatósági tagja (jobbra) | Fotó: Lugosi Péter

„Határozott irány kell, amitől utána már nem érdemes eltérni, arra kell koncentrálni” – vélte Les Zoltán, hozzátéve, hogy nem lehet minden hajtástípust egyformán fejleszteni, ez egyszerűen túl sok anyagi ráfordítással járna.

Dapsy Zoltán a Continental AG szétválását a már említett válságokra adott reakciónak nevezte. Mint fogalmazott, a gumigyártás és az autóipari részleg eltérő adottságokkal rendelkezik, ami hatással van arra is, mennyire kell innovatívnak lennie. A szétválasztás óta az egykori autóipari részlegből létrejött AUMOVIO-n belül már most érezhetőbben gyorsabb a döntéshozatal a cég hazai vezetője szerint. Az AUMOVIO Magyarországon három telephellyel – két gyárral és egy fejlesztési központtal – rendelkezik. Dapsy Zoltán általánosságban is a gyorsaságot, a gyors alkalmazkodási képességet és az innovációt nevezte meg a kihívásokra adott válasznak.

Erre csatlakozva Pata Ildikó elmondta, hogy kisvállalkozásként gyorsan tudnak reagálni a felmerülő problémákra, ami a beszállítók közötti versenyben nagy előny. A digitalizációs folyamatok és a robotizáció esetében azonban komoly kihívás a beruházásokat megvalósítani kkv-ként.Szilágyi Balázs a CATL szempontjából kedvezőnek értékelte az európai piacot: az elektromos és hibrid autók együtt többségben vannak, de ha csak a tölthető autókra koncentrálunk, akkor is az európai piac (földrajzi Európa, nem EU) negyedét teszi már ki ez a szegmens és folyamatosan bővül.

Meg kell dolgozni a jó helyzetért

Krisztián Róbert és Les Zoltán bizonyos szempontból hasonló helyzetben vannak: elmondásuk szerint az esztergomi és a győri üzem is jó helyzetben van a maga konszernjén belül. Krisztián Róbert kijelentette: a Magyar Suzuki Zrt. a cégcsoport harmadik legnagyobb gyára, egyetlen európai üzemként kiemelten fontos a japán anyavállalat számára. Les Zoltán arról beszélt, hogy a három modelljével a győri autó kapacitása évekre biztosított, várhatóan idén is rekordot dönt a legyártott autók számában – persze a tervek tartásához az is kell, hogy az ügyféligények ne változzanak drasztikusan.

Krisztián Róbert, a Magyar Suzuki Zrt. vezérigazgató-helyetteseKrisztián Róbert, a Magyar Suzuki Zrt. vezérigazgató-helyettese | Fotó: Lugosi Péter
Mindkét szakember hangsúlyozta, hogy a gyáraik jó helyzetéhez folyamatos és megfeszített munka kell, illetve nem dőlhetnek hátra, a versenyképességet és a hatékonyságot folyamatosan növelniük kell. Az Audi Hungaria konkrét is szigorú stratégiával rendelkezik e téren, a Magyar Suzuki Zrt. pedig a konszern többi gyárához hasonlítja magát, és amiben csak tud, a legjobbak között akar lenni.