V4 autóipari csúcstalálkozó Prágában

Az esemény fő kérdése a szén-dioxidra vonatkozó uniós jogalkotási javaslat volt.

Az autóipar jövőjét tárgyaló V4 konferencia házigazdája a cseh autóipari egyesület, az AutoSAP volt. Az esemény a 2020 utáni szén-dioxid kibocsátás szabályozásáról szóló jelenlegi uniós jogalkotási javaslatra, és a tiszta mobilitás elterjedésének reális ütemezésére fókuszált. A nemzeti autógyártók egyesületein kívül a találkozón jelen volt még az Európai Gépjárműgyártók Egyesülete, a minisztériumok képviselői, a Visegrádi 4-ek EP tagjai, valamint az érintett autóipari vállalatok képviselői. Magyarországot Lepsényi István, a Nemzetgazdasági Minisztérium gazdaságfejlesztésért és szabályozásért felelős államtitkára, Kilián Csaba a MAGE ügyvezető főtitkára, Horváth Zoltán a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium főosztályvezetője, valamint Vári Ilona a MOL-csoport EU Szabályozási Ügyek vezetője képviselte a témával kapcsolatos vitában.

A találkozó a résztvevő országok álláspontját segítette tisztázni, illetve kihangsúlyozta a szén-dioxid kibocsátási uniós célok autóiparra gyakorolt hatását. A felszólalók a V4 országok tiszta mobilitás elterjedését elősegítő intézkedéseit mutatták be, többek között a szükséges infrastrukturális fejlesztéseket és az alternatív hajtású járművek vásárlásának ösztönzésére vonatkozó szabályozást. A V4 autóipari szövetségek egyetértenek abban, hogy a személygépkocsikra és a kisteherautókra javasolt célkitűzéseknek egyszerre kell ambiciózusnak és reálisnak lenniük. Annak érdekében, hogy a regionális autóipar továbbra is versenyképes legyen, elengedhetetlen a célok megfelelő szintjének meghatározása és a megfelelő időzítés, különben a vonatkozó jogszabályok káros hatással lesznek az európai autóiparra, illetve az ágazat helyi gazdaságokban betöltött pozícióira.

Az autóipar a V4 régióban jelenleg stabil és növekszik. A magyar autóipar GDP-hez viszonyított aránya több mint 10%, a közvetlenül foglalkoztatottak száma meghaladja a 160 ezer főt, közel 500 ezerre tehető a magyar üzemekben gyártott járművek száma és 2.5 millióra az itt gyártott motorok száma. Az elektromos autók széles körű elterjedése az ösztönző rendszer és a töltő infrastruktúra megfelelő fejlesztésével érhető csak el. Ennek érdekében az elfogadott intézkedések hatékony alkalmazására, a nemzeti kormányok és az EU támogatására, valamint az állami és a magánszektor szorosabb együttműködésére van szükség. A csúcstalálkozó alkalmával a V4 országok autóipari egyesületei közös álláspontjukat Fő üzenetek címmel egy önálló dokumentum formájában is megfogalmazták.